Thursday

Lagi duit Khairat Kematian kena potong untuk bayar Saham FGV


SELEPAS pengakuan seorang anak peneroka FELDA sebelum ini yang mendedahkan bahawa duit Khairat Kematian ayahnya dipotong untuk bayar Saham FGV yang menjunam,


BACA — Wang Khairat Kematian ayah dipotong RM3,200 bayar saham FGV

Lebih ramai anak peneroka FELDA yang keluarganya mengalami nasib sama muncul mengakui perkara tersebut. 

Rupa-rupanya memang ramai peneroka Felda dipotong Wang Khairat Kematian untuk membayar Saham FGV yang kini nilainya telah menyusut hampir 70 peratus berbanding nilai asal semasa penyenaraiannya.

Di bawah ini antara senarai mereka yang terlibat dengan pemotongan tersebut.


Salah seorang anak peneroka Felda turut menghubungi MiLo SuaM berhubung perkara ini. Beliau merasakan tidak adil malah tidak masuk akal, apabila duit yang sepatutnya diterima oleh ibunya yang uzur dipotong bagi membayar Saham FGV yang menjunam.

Apabila ditanya kepada pegawai berkenaan, jawapan sama diberikan ini semua adalah arahan ibu pejabat pusat Felda.

Selepas perkara ini berlaku, aku mula teringat bagaimana satu masa dahulu saudara Mazlan Aliman dan pasukannya dihalau malah ada yang dipukul oleh warga Felda kerana dituduh cuba memburuk-buruk dan memfitnah Najib tentang isu Saham FGV ini.

Akhirnya masa yang menentukan kebenaran, namun kebenaran itu perlu dibayar dengan harga yang mahal

Malah selepas ini difahamkan peneroka terpaksa seperti bermula dari kosong sehingga ada yang terpaksa membayar hutang lebih RM200,000 kerana percaya dengan pujukan perompak menyerahkan ladang mereka (siapakah perompak itu? Fikirlah sendiri).

9 comments

Pernah ke kerajaan paksa peneroka untuk beli saham FGV? Tak pernah kan? Sendiri pandai ambil risiko gatal nak main saham, kena tanggunglah bila saham rugi atau melingkup, jangan nak salahkan kerajaan.

Bila dapat duit, makcik2 Felda dok kutuk pembangkang, puji Najib me lambang, bila ada masalah mulalah cari pembangkang. ..

padan muka! pru depan pangkah lagi dacing.

krn undi korglah anak2 aku berhutang kerana nak belajar ke universiti.

Dah masuk dan dpt tunggal di felda tu belajar syukur2 lah. Itu pun rak mahu kenang jasa.
Kalau tak makcik pak cik merempat kat kampung.
Rumah tanah tak da.
Belajar sikit bersyukur

bila orang meninggal biasa dengar hendaklah diselesaikan hutang2 arwah.. . khairat tu pun sumbangan.. bukan ade caruman.. kurang2 ringan sikit beban yg ada kat dunia ni.. dan selamat laa yg ada di akhirat.. tapi biasa jugak dengar.. duit khairat tu laa dok berebut adik beradik.. sampai kalau boleh taknak bagitau ahli keluarga dah dapat duit khairat tu.. nak joli sendiri... ade pulak berebut sape dapat.. x puas hati nak bahagian dia... itu sumbangan khairat.. bukan harta pusaka.. selesaikan yg wajib dulu bukan dok pikir dapat duit nak beli itu ini. - anak peneroka yang bapak dah meninggal

Kalau tak nak syukur blh berambus dr felda...kan senang

hahahahaha.....ko tengok tu pengarah felda punya komen. kahkahkah. siap suruh korang berambus lagi

Felda trus msuk sham je. scare tak lagsung peneroka trpaksa main saham tu. stiap org dh ditetapkn byar bribu2. sbb tu tiap2 bulan kna potong duit buah tuk byar blik sham jatuh ni.

Perkataan yg layak utk peneroka2 dan anak2 peneroka yg tidak menyokong kerajaan yg ada adalah "berambus" dari tanah peneroka.


EmoticonEmoticon