Sunday

Harga gula naik 11 sen sekilogram bukan isu besar kata menteri


DALAM laporan bertajuk "kenaikan harga gula bukan isu besar, kata menteri" yang disiarkan oleh The Malay Mail, Datuk Seri Hamzah Zainuddin meminta orang ramai agar berhenti daripada menyuarakan pandangan negatif terhadap peningkatan harga gula baru-baru ini sebanyak 11 sen sekilogram.



Menurut Hamzah kementeriannya  telah mempertimbangkan pelbagai faktor sebelum menaikkan harga gula. 

Faktor-faktor itu termasuk keuntungan pembekal dan pemborong, kos pengangkutan, serta perbelanjaan lain termasuk sama ada kenaikan 11 sen ini akan menyebabkan peningkatan harga pada barangan lain.

"Dalam perkiraan kita, kenaikan harga gula sebanyak 11 sen bukanlah satu isu besar, dan tidak patut menjadi satu isu kerana setiap orang tidak akan guna 1kg gula dalam sebulan," kata Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan itu seperti yang dipetik oleh sumber berita Sin Chew Daily.

Tambahnya lagi, harga gula di Malaysia secara relatifnya lebih rendah berbanding negara-negara lain di Asia Tenggara contohnya seperti di Thailand di mana harganya adalah RM3 sekilogram.

"Ini menunjukkan bahawa kerajaan menetapkan harga pada tahap yang paling berpatutan di dalam menetapkan harga barangan," katanya.

Pada hari Khamis, menteri berkenaan telah mengumumkan bahawa harga baru bagi gula putih bergranul mulai 1 Mac 2017 berharga RM2.95 per kg, meningkat sebanyak RM0.11 berbanding harganya sebelum ini iaitu RM2.84 per kg.

Kenaikan harga gula sebenarnya sudah berlaku lebih awal secara senyap-senyap sebelum ia diumumkan oleh menteri. Sila baca artikel berikut.

8 comments

Dey Hamzah Pundek.walaupun naik 5 sen sekali pun akan berkait jugak dengan kenaikan harga barang keperluan.Kau boleh cakap sebab tak pernah beli pakai Duit Sendiri.semua Free dapat gaji pun Rakyat yang Tanggung.memang Pundek Lancau kau ni

Aku terpikir dan merenung lama2 sebab apa 47% pengundi masih juga nak pangkah BN pd PRU lepas. Aku betul2 tak paham? Adakah mereka dikecualikan bayar GST? Adakah mereka mendapat keistimewaan dlm membayar harga yg lebih rendah sesuatu barangan atau perkhidmatan? Adakah gaji minima mereka lebih tinggi drpd mereka undi pembangkang? Adakah mereka dikecualikan bayar tol?

Jawapannya sesiapa yg undi BN tidak mendapat sebarang keistimewaan. Sama aje dgn rakyat yg pangkah pembangkang. Jadi kenapa nak pangkah jugak BN walaupun tahu akan seksa kenaikan kos sara hidup yg semakin meningkat. Ramai yg kata BN ialah Barang Naik tapi golongan 47% nak jugak pilih BN.

Kenaikan terkini ialah harga gula...makin teruk makin terseksa rakyat sampai saudara Zahril menyumpah2 menteri yg tidak bertanggungjawab. Adakah 47% pengundi tidak kisah susah dan terus menerus pangkah BN? Adakah 47% pengundi boleh menerima kenyataan menteri bebal ni kenaikan harga gula bukan isu besar?

Berapa ramai antara 47% pengundi BN sedar akan kesilapan mereka? Berapa ramai antara mereka menyesal pangkah BN atas sebab percayakan janji manis Najib? Berapa ramai antara mereka tetap akan undi Najib sebab masih percayakan jika BN kalah cina DAP akan memerintah Malaysia?

Manusia dikurniakan akal fikiran. Adakah 47% pengundi akan menggunakan akal fikiran dlm merenung kembali prestasi kerajaan BN? Sejauh mana kerajaan mengotakan janjinya? Adakah nasib 47% pengundi terbela?

"Saya sedar akan kesilapan kerajaan dalam memimpin negara. BERILAH KAMI SEPENGGAL LAGI untuk membuktikan dan membetulkannya..." - Najib Razak sebelum PRU13
"Kami mendengar masalah anda tentang kos sara hidup"
"Kutipan GST akan dipulangkan kepada rakyat"

Apakah yg telah dibuktikan dan dibetulkan oleh Najib selepas PRU13? Hakikatnya keadaan makin teruk dan tidak terkawal. Adakah kos sara hidup ditangani secara baik oleh Najib? Kutipan GST dipulangkan ke mana? Berapa kali lagi peluang nak diberikan kpd Najib utk betulkan keadaan yg semakin meruncing dan parah? Adakah 47% pengundi masih percaya lagi kpd Najib?

Hakikatnya subsidi tepung, beras, gula, elektrik, minyak dan minyak masak DIHAPUSKAN. Peruntukan bajet Kementerian Pendidikan dan Kementerian Kesihatan dipotong semahu-mahunya oleh Najib. Kepada 47 pengundi, kenapa keadaan ni boleh berlaku? Adakah kehidupan rakyat jelata bertambah baik?

Ramai rakyat diingatkan mengenai kerajaan 4B BN iaitu Boros, Bazir, Bocor dan Berhutang. keadaan ni bertambah parah dan tidak menunjukkan tanda2 keadaan ni akan pulih. Masih mahukah 47% pengundi memangkah BN lagi?

Perlu diingatkan bukan diri sendiri rasa susah malah bebanan akan turut dirasai oleh anak2, cucu cicit, saudara mara 47% pengundi. Adakah 47% pengundi memikirkan kesan ni kepada ahli keluarga mereka?

Realitinya kerajaan sekarang ni telah gagal dari pelbagai sudut dan perlu diubah dgn segera. Ia bergantung kpd 47% pengundi sama ada mereka sanggup menerima kenyataan bahawa parti yg mereka sokong selama ni tidak dpt lagi membela nasib mereka. Masa dulu ya tapi tidak lagi sekarang,

Tunggu apa lagi ubahlah...jangan tunggu nasi sudah jadi bubur barulah nak ubah kerajaan, Kepada 47% pengndi fikirkanlah akan nasib ahli keluarga mereka. Susah atau senang kehidupan golongan muda ni kelak bergantung kpd 47% pengundi mahu terima kenyataan bahawa BN telah gagal. Tepuk dada tanya selera.

Kalau isu kenaikan harga barangan asas keperluan harian sebegini masih dianggap sebagai isu kecil, apakah agak-agaknya yang mereka takrifkan sebagai isu besar, ya?

Betul, tuan. Sukar betul saya memikirkan mentaliti orang kita. Aduhai...

Pertama sekali dh xperlu risau

47% dulu tu kalau skg masih ada 7% pun najip dh boleh sujud syukur dah

Kepada menteri tu, yg gajinya bepuluh ribu (xcampur dedak lg Entah berapa jota) xpernah pegi pasar beli brg dapur:

KEPALA BUTOH KAU LA

Naik harga gula bukan isu besar? Naik harga minyak juga bukan isu besar, naiklah apa barangan pengguna pasti juga bukan isu besar. Jadi apakah yang dikatakan isu besar? Satu kenyataan dungu pak menteri yang otak dan visinya tidak sebesar mana kerana lemah lantaran menyisihkan sikap peka terhadap keperluan dan masaalah rakyat khususnya dari ceruk pendalaman. Kita juga ambil kira bagaimana barangan berkaitan juga bakal naik harga. Ekonomi Kita teramat jauh penyusutannya dan harus diakui kesannya begitu berbahang dan adakah ini juga bukan isu besar? Kalau ianya bukan isu besar, maka yang jadi isu besar dan diketahui secara global ialah pak menteri yang masih pertahankan jawatan. Tak turun-turun selagi selesa.....fikir-fikirkan!

Sial la jai. Menteri kata ayam mahal, tak payah makan ayam, makan ikan.

Sekarang ikan naik harga, ko nak suruh makan apa? Sardin tin pun dah mahal sekarang ni. Makan kangkung?

Menteri makan sedap2, naik jet, main golf kat australia, makan lobster yang turun harga. Rakyat ko suruh makan kangkung?

Ketahian apakah ini? Ahmad Maslan mana? Ko kata 1 kg gula dapat buat 100 gelas teh tarik?

mana kenyataan berani? haa ulang la ulang kenyataan yang sangat berani tu.

Maaf. Emosi. huhu

Bukan masalah besaq kepala butoh hang la babi


EmoticonEmoticon