Harga minyak di Brunei hanya 30 sen seliter

BRUNEI merupakan antara negara pengeluar minyak sama seperti Malaysia di rantau ini. Sesuai dengan namanya sebagai negara pengeluar minyak, maka tidak hairanlah harga minyak yang dijual kepada rakyatnya juga sangat murah iaitu hanya 30 sen seliter (BD 0.30).

Maklumat ini diperolehi daripada status salah seorang rakyat Malaysia yang berkunjung ke negara itu baru-baru ini. Beliau melahirkan rasa teruja dengan harga minyak yang sangat murah di Brunei — hanya 30 sen (BD0.30) seliter atau bersamaan dengan RM0.90 seliter.


"Seronok betul minyak 30 sen 1 liter. Penuh tangki baru 18 ringgit," tulis Muaz Abdul Hadi di akaun facebook miliknya, yang turut berkongsi gambar harga minyak yang terpampang pada pam minyak Shell yang dikunjunginya di negara berkenaan.

Jika Muaz mahu membeli jumlah minyak yang sama banyak di Malaysia, beliau perlu membayar sebanyak RM2.30/liter X 60.49liter = RM139.13 (RON95), tapi di Brunei beliau hanya membayar sebanyak BD18.00 (RM56.60).

Dalam kata lain, walaupun Malaysia dan Brunei kedua-duanya adalah negara pengeluar minyak, tapi harga minyak di Malaysia lebih dua kali ganda mahal berbanding di Brunei.

Itu baru perbandingan harga minyak secara terus belum lagi kita bandingkan dengan kadar pendapatan purata penduduk Brunei dan Malaysia lagi.

Selalu kita dengar menteri-menteri BN (Barang Naik) kata harga minyak Malaysia jauh lebih murah berbanding negara-negara jiran. Tapi menteri-menteri ini hanya membandingkan harga minyak Malaysia dengan negara-negara yang tidak memiliki hasil petroleum seperti Singapura, Filipina dan Thailand.

Menteri-menteri ini tak berani bandingkan harga minyak Malaysia dengan harga minyak di Brunei yang juga merupakan negara pengeluar minyak.

Kenapa?

Lu fikirlah sendiri...

21 Comments

  1. Saya ni bukan la sokong sangat UMNO. Tapi Brunei punye minyak untuk penduduk yang hanya 400,000 orang sahaja, ank banding dengan kute 31 juta penduduk. Memang Brunei punya minyak tu banyak nak mampus. Jadi lebih dari nak mampu nak subsiy rakyat. Tapi nak banding administration Malaysia dengan Brunei. Berpuluh kali ganda la better lagi Malaysia punye administration.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Administration bagus
      Tapi jenayah sana sini
      Tak usah banding2 lah boss
      Piraaaaahhhh

      Delete
  2. sebenarnya kalau Malaysia ni masih Tanah melayu. terengganu dan kelantanlah paling kaya sekali.

    ReplyDelete
  3. yg merintah PUKIMAK...mcm pukimak ler perangai...mcm kepala butuh bapak dia je negara ni dioang buat...manusia ke binatang... babi haram..babi tak makan duit rasuah....buckshootkan je babi babi ni...biar dia tahu..apa tu menderita...pakemak anak haram.

    ReplyDelete
  4. Klu malaysia tidak ada ramai melayu umno kaki songlap, tidak lah kita akan merana mcm skrg. Boleh ka kita percaya kpd seorg PM anak bangsawan dan bini kaki joli sakan utk jaga kepentingan rakyat marhaen. Berlakon sandiwara mmg dia johan dan rakyat bakal kena tipu lg. Harga minyak malaysia hampir 8 kali ganda brunei!!

    ReplyDelete
  5. Berbanding dengan beberapa tahun lalu, petrol negara kita dah naik ngan byk. Lbh drpd purata inflasi negara ini.

    ReplyDelete
  6. I setuju sangat,petrol telah naik dgn banyak,sebab kita ada satu jenis petrol saja,di negara lain mereka ada "petrol oil" ,Petrol car, Highway petrol,petrolium,dan lain lain ,jadi banyak pilihan, kementerian sedang mengkaji untuk mencipta kereta menggunakan "Air Kencing" sekarang sudah di peringkat akhir.

    ReplyDelete
  7. ada pro dan kontra. Memang minyak dia murah, tapi ekonomi dia terlalu bergatung pada minyak, sampai 90% lebih. Bahaya kalau bergantung pada sumber alam tapi economy tak diversify. Welfare memanjang. Cuba bayang harga minyak tu jatuh. Norway pon banyak sumber minyak, tapi dia tak sesuka bagi minyak murah. Itu tak bermakna kerajaan kita ni bagus ye. Tapi yg pasti ekonomi kita dah kena keluar dari terlalu bergantung pada minyak. Kalau tak, jadik macam Arab Saudi skarang kena gegar sampai terpaksa nak jual IPO. Almaklumlah rakyat dah seronok minyak murah. Skali harga minyak jatuh, mana dia nak korek duit? berapa lama reserve depa boleh sustain dengan welfare?

    ReplyDelete
  8. Aku tak tahu sama Ada nak marah atau tergelak atas perbandingan yang die buat, kalau macam nie lah bloggers pro Pakatan dengan penyokong dia punya attitude, BN dah berkemungkinan akan menang besar GE14 sebab penyokong Dan bloggers pro Pakatan semuanye bodoh macam lembu.ha.ha..

    ReplyDelete
  9. Siapa yg bijak sangat kata Malaysia negara pengeksport petroleum?
    Kita sebenarnya pengimport petroleum dan pengeksport gas asli.
    Lain kali baca laporan petronas, part pengeluaran petroleum dan bandingkan jumlah keperluan domestik.
    Rakyat Malaysia ini memang mudah diperbodohkan, dah lama dah kita hilang status sebagai pengeksport bersih petroleum.
    Bodoh betul Pakatan.

    ReplyDelete
  10. Tengok Madu 3 - Bini kena tipu
    Tengok 3 Abdul - Keluarga kena tipu
    Tengok TV3 - Rakyat kena tipu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tengok pakatan, penyokong asyik kena tipu.

      Delete
  11. Hantu betul lah kenapa berunai harga minyak murah. Hari tu aku pergi batu kurau daun pisang sekilo 5sen je. Tapi bila p kuala lumpur harga daun pusang 40sen sekilo. Hui gila lah kalu jadi pembangang ni.

    ReplyDelete
  12. ni baru betoi, rakyat didahulukan!

    ReplyDelete
  13. Norway pengeluar utama minyak dunia. Harga petrol seliter kira-kira USD2. Banyak faktor perlu diambil kira untuk tentukan harga yang terbaik utk rakyat. Usah sampai jadi macam Venezuela.

    ReplyDelete
  14. 18ringgit hahahahah weiii Brunei bila tahun pakai Ringgit depa guna dollar Brunei Dollar full tank convert Msia Ringgit RM55.70

    ReplyDelete
  15. memang la guna dollar. tapi kalau ko kerja kat brunei, dapat gaji brunei, kira ko isi macam 18 ringgit jelah.

    kalau ko guna ringgit, pi convert ke dollar brunei, pastu isi minyak, memang la kene darab 3. bangang.

    ReplyDelete
  16. Now admin. Kerajaan dah bertukar. Kat stesen minyak dipaparkan perbandingan minyak antara negara2 asean tapi dalam senarai Brunei tiada. So sekarang amacam admin?

    ReplyDelete
  17. Halo, saya Nyonya Christy Morris, pemberi pinjaman pribadi memberikan kesempatan pinjaman seumur hidup. Apakah Anda memerlukan pinjaman untuk melunasi utang Anda dengan segera atau Anda membutuhkan pinjaman untuk meningkatkan komersial Anda? Apakah Anda telah ditolak oleh bank dan lembaga keuangan lainnya? Kami memberikan pinjaman kepada individu yang membutuhkan bantuan finansial, yang memiliki utang macet atau butuh uang untuk membayar tagihan, kami memberikan pinjaman dengan bunga rendah 2%. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberi tahu Anda bahwa kami memberikan bantuan yang dapat dipercaya dan diuntungkan dan akan bersedia menawarkan Anda pinjaman. Jadi hubungi kami hari ini melalui e-mail di: (christymorrisloanfirm@gmail.com)

    ReplyDelete

Post a Comment

Previous Post Next Post

iklan