Loading...

Demi sesuap nasi, abang ni sanggup kutip sampah tengah malam, dalam hujan

TERSENTUH hati aku lihat kegigihan abang ni mencari rezeki, kerana dia sedar, perlu berusaha sebab ada mulut-mulut di rumah yang perlu disuap.

kutip sampah dalam hujan

Malam tadi dalam pukul 12:00 tengah malam, ketika keluar pergi ke kedai, dalam keadaan hujan agak lebat, aku terserempak dengan seorang lelaki basah kuyup pakaiannya, sedang kutip sampah dalam hujan seorang diri (bersihkan tapak pasar malam) tanpa payung, tanpa baju hujan.

Dalam hati aku terdetik "Ya Allah orang semua tengah tidur nyenyak kat rumah, nak sara anak isteri punya pasal sanggup kau redah, sapu sampah dalam hujan tengah-tengah malam, semoga Allah murahkan rezeki kau bang,"

Balik dari kedai, hujan masih belum berhenti, tapi sudah agak reda, aku nampak dia tengah tarik tong sampah sambil tunggang motosikalnya. Aku sempat rakam sebahagian kejadian.



Inilah perjuangan seorang lelaki bergelar ayah, apa sahaja sanggup dia lakukan demi mencari sesuap nasi, dari sumber yang halal untuk anak isteri di rumah yang mungkin sedang lena dibuai mimpi.

Post a Comment

1 Comments

  1. Tempat aku meniaga pun bamyak jugak. Kat telok gong , port klang. Kalau nampak, aku suruh keluar, kalau aku lepa, tau2 bateri, besi buruk hilang. Kalau dia ambik besi buruk tu takpe jugak. Kalau dia ambik spare part, batteri 1 bijik $380. Last brg yg dia ambik Volvo FM 420. Con Rod dgn Piston baru. Kopak aku $2500. Nasib baik ade kedai potong, boleh jimat duit beli con rod. Piston kena beli baru. Tu muka semua melayu. Cina pun ramai jugak situ. Tapi banyak tokey kedai borong, kedai HP, kedai makan, toley syarikat lori.pernah kena tangkap sekali, cuba rentap beg duit awek indon. Cina yg tangkap. Tapi tak pukul pun. Pasal kalau pukul, nanti jawa2 kat dlm tu mengamuk. Semua samseng hutan punya. Tapi tiap kali raya. Satu telok gong dia org pow , alasan nak bagi anak yatim buka puasa. Dah 8 tahun aku meniaga kat sana. 22 tahun jadi pomen. Aku tak pernah jumpa sakai satu kg la. Ni la aku rasa sekali. Masa aku belum masuk sana, pernah dengar cina kepung tempat tu. Situ jln nak keluar satu jln je. Ade jln lain, celah kilang, trmpat dia org nak elak road block. Tapi org biasa situ je yg tau jln. Dengar2 yg jawa sakai ni pukul cina pandamaran. Tapi salah pukul, 30 40 org dtg, tutup jln 3 4|hari, seko pun tak berani keluar, sampai polis pegi sattle. Tau plak takut. Yg cerita kat aku, org kg nelayan, dia org memang tak ngam dgn geng sakai jawa tu. Betul atau tak, aku tak tau la. Tapi kalau korang tanya org asal situ, memang dia org iye kan aje. Jgn tanya jawa2 tu, dia org malu nak mengaku. Kepala dia memang jenis berduit, kalau korang masuk sampai ulu,( sakai kan tinggal ulu). Nampak rumah paling besar, ade kubah mcm masjid, tu la kepala dia. Org kuat arwah dato Z. Anak buah dia buat hal, dia hantar la macai2 dia. Tu pasal dia org berani buat perangai sakai dia org, tapi kat situ je la. Kat luar, korang jentik telor dia pun dia org diam. Tgk muka jenis jawa gila, lepas tu tak semenggah, tu dari ulu la tu. Nampak lori 3 ton bawa kelapa muda . Lori dgn driver sama tak semenggah, tu geng2 jawa ulu trlok gong la.

    ReplyDelete

Anda boleh tulis apa sahaja dalam ruangan komen ini (ini blog yang menjunjung demokrasi), tetapi anda juga perlu bertanggung jawab atas setiap tulisan anda