18,000 remaja hamil setiap tahun

KAJIAN menunjukkan purata seramai 18,000 remaja perempuan hamil setiap tahun, kata Ahli Parlimen Petaling Jaya, Maria Chin Abdullah.

Maria Chin

Menurut Maria, kebanyakan mereka hamil tanpa dirancang, dan dianggarkan separuh daripada mereka berkemungkinan berakhir dengan langkah pengguguran.

Masalah sosial yang berkaitan dengan kehamilan seperti ini ialah pembuangan bayi, tambahnya ketika menyampaikan ucapan dalam program "Love Yourself," di Sekolah Menengah Kebangsaan Taman Medan semalam.

Menurutnya 100 kes pembuangan bayi telah dicatatkan setiap tahun, statistik itu menunjukkan seorang bayi ditemui mati setiap 3 hari. Katanya ini menunjukkan betapa pentingnya pendidikan seks.

Kata Maria, perkataan "pendidikan seks," telah ditukar kepada "pendidikan pembiakan dan kesihatan sosial," untuk membuang sebarang perkataan negatif.

"Banyak kajian-kajian mendapati bahawa pemahaman terhadap pendidikan kesihatan tentang pembiakan boleh mengurangkan statistik remaja terlibat di dalam salah laku seks," katanya.

Katanya lagi ibu bapa dan pihak berwajib semakin bimbang dengan trend seksual dan kelakuan di kalangan remaja di negara ini.

"Peratusan aktiviti seksual di kalangan remaja meningkat secara mendadak dari 2.3% di kalangan remaja berusia 13 hingga 17 tahun dalam 2014 kepada 7.3% dalam 2017.

"Peningkatan jumlah kes rogol dan kehamilan di luar perkahwinan memerlukan perhatian khas pelbagai pihak bagi memastikan masalah itu dapat ditangani," tambahnya.

28 Comments

  1. Dah teruk dah Malaysia ni, berlambak2 anak luar nikah. Hanya menunggu bala dari Allah SWT. YDPA, Raja2, PAS, UMNO, mufti2, ustaz2 dan rakyat yang masih beriman harus bertindak segera, nak harapkan pemimpin Pakatan Hancing, mereka terlalu sibuk dengan hal2 berkenaan semburit! Tidak lagi boleh diharapkan.

    ReplyDelete
  2. Dulu boleh juga mengendap2 ditaman2 awam, banyak juga operasi2 pencegahan maksiat dari jabatan Islam. Kini sudah tiada lagi, sebab ramai menteri2 Pakatan Hancing mengatakan tidak bagus menganggu hak priversi orang, hak priversi rakyat. Celakalah menteri yang berkata demikian!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hak menyemburit hak pakatan semburit....hihihi
      Dah semburit..bajet alim pulak....hihihi
      Siap sound tuan presiden supaya cerminkan diri. Apa maksud 'cerminkan diri' ? Adakah azmin tahu anwar 2x5 sama dgn dia?
      Alang2 berkias biar sampai raykat tahu lah....hihihi
      Jika benar...atok kerala bukan memfitnah kes liwat 1.0

      Delete
  3. bosskuuuuuuuuuuuu..sg Bulohhhhhh..kikiki

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bersama pelakon semburit dan dalang utama produser filem semburit....hihihi

      Delete
  4. saya belanja sehari rm3.39 juta saja.bukan byk pon.saya suka bg hadiah..
    belanja kwn2..tp saya guna kad kredit ...tp org laen yg bayar.hehehe
    jangan marah k...

    ReplyDelete
  5. M'SIA ...':BERSIH".....HIKHIKHIK!!!

    ReplyDelete
  6. Selepas Anwar Persoal Video Azmin, Khairuddin Mahu Polis Siasat Ketulenan Video Lucah ChinaDolls Anwar

    DAH BERGASAK SESAMA SENDIRI....

    HANTAM LAH LABU....NAK BAUAT CAM MANA...DAH NAMA PUN PAKATAN HAPRAK!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Azmin nasihatkan anwar cermin mukanya dulu dan bermuhasabah diri. Mak aii...peperangan semburit nak meletus...hihihi

      Delete
    2. Habislah anwar...penjilat tegar atok kerala dah buat laporan polis berkenaan video seks anwar dgn jantan dan chinadoll.
      Penjilat tegar atok minta polis siasat ketulenan video tersebut.
      Nampaknya anwar kena berlatih jurus baru menangkis serangan baru dpd puak azmin....hihihi

      Silap2 haribulan melepas lagi anwar dgn skandal semburit dan chinadoll nie.....

      Dengar cerita kabarnya atok kerala yg menasihatkan penjilat tegarnya buat laporan polis.
      Jika azmin dan anwar sah pelaku lgbt maka atok kerala boleh letak boboi sebagai penggantinya.....hihihi
      Impian meneruskan legasi atok kerala demi anak..waris..proksi dan kroni yg tamak.....hihihi

      Delete
  7. KALAU TAK NAK HAMIL LUAR NIKAH....'SEMBURIT JE'.......PASTI TAK BERANOK.....KIHKIHKIH....

    ReplyDelete
  8. KEPUTUSAN politik, kadangkala mudah diramal, kadangkala sebaliknya. Namun, isu yang menyelubungi Datuk Azmin Ali, ibarat kata pepatah, sudah gaharu cendana pula, sudah tahu bertanya pula.

    Desakan Shamsul Akin, supaya Azmin bercuti daripada jawatan, sementara menunggu siasatan, walaupun bersifat sindirian, memberi gambaran, bahawa kepimpinan PKR menjauhi Timbalan Presiden parti itu.

    Kenyataan Ketua Polis Negara, bahawa siasatan mengarah kepada dalang dan penyebar video semburit yang dikaitkan dengan Menteri Hal Ehwal Ekonomi tersebut, membawa persepsi, bahawa pasangan Haziq Aziz Abullah sudah "diketahui", dan sebab itu lah Haziq disiasat menggunakan Seksyen Akta Jenayah 377B- perlakuan seks luar tabii sejenis secara suka sama suka.

    Anggapan kini jelas, walaupun tiada sesiapa yang mengakui bahawa pasangan Haziq adalah Azmin, namun melalui kenyataan pihak yang menyiasat, biar mahkamah menamakan pasangan Haziq, persepsi orang ramai, bahawa selain rakaman semburit itu tulen, dan berikutnya pasangan Haziq sudah diketahui.

    Dalam isu video semburit itu, memang seksyen 292 kanun keseksaan digunapakai bersama dengan seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia, namun hukuman seksyen-seksyen tidaklah berat berbanding hukuman dalam seksyen 377B.

    Melihat kepada senario yang dihadapi Azmin, nampak gayanya Azmin semakin disisikan oleh parti beliau sendiri, tidak seperti mana, apabila Datuk Seri Anwar menghadapi isu yang sama suatu masa yang lalu.

    Di kalangan kepimpinan PKR, hanya Zuraida Kamruddin yang masih beria-ia menyebelahi MP Gombak tersebut, manakala di luar parti itu, adalah Penyelaras PPBM Parlimen Jasin-Datuk Khairuddin Abu Hassan. Manakala Datuk Seri Anwar, walaupun secara tidak langsung senang hati, agar Azmin disahkan sebagai pasangan Haziq, apabila beliau membuat kenyataan- bahawa rakyat mahu mengetahui apa kah rakaman video lucah itu tulen atau sebaliknya dan mengenal pasti dalang perakam dan penyebar.

    Melihat perkembangan isu yang menyelubungi Azmin, walaupun Tun Dr Mahathir merupakan tembok teguh yang disandari anggota kabinet tersebut, tidak akan sanggup mempertahankan beliau, jika semuanya terdedah dan mengsahkan, bahawa Haziq berpasangan dengan beliau. Pendek kata- Nasib Azmin hanya menghitung hari.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jika siasatan mengaitkan puak anwar yg sebar video semburit, apa pula akan jadi?
      Adakah dalang dipenjara atau dalang utama juga dipenjara. Jika berlaku maka musnahlah puak semburit angkara merebut kuasa.

      Delete
    2. Azmin rasa besar kepala krn ada mahdey di belakangnya. Sampai bila?
      Kesilapan besar puak nie ialah kerana gila kuasa. Kalau azmin ada prinsip dan bertekad tidak akan membelakangkan anwar wlpun mahdey memujuk dan menawarkan jwtn pm kpdnya, semuanya tidak akan berlaku. Mgkin mahdey yakin hanya azmin mampu meneruskan legasi anak..proksi dan kroni2nya.
      Anwar pula jenis tak sabar2. Sokongan dap dan majoriti parti pkr tidak memungkinkan mahdey mggunakan kuasa vetonya. Cuma tarikh dan masa belum pasti.
      Mahdey patut dipersalahkan juga krn sering u_turn dan berdalih2 ttg tarikh sebenar melepaskan jwtn pm kpd anwar krn tamak dan leka melayan kroni2 yg bernafsu besar. Jika dia tak putar alam mgkin dap dan penyokong2 anwar tidak gelisah.
      Mgkin inilah pgakhiran perancangan mahdey yg memalukan dirinya sendiri. Dia patut dipersalahkan krn gila nak meneruskan legasinya dan tidak berpegang dgn janji serta prinsip ketika kuasa diberikan kpdnya.

      Delete
    3. Lawak...dulu min dan nuar bergabung menentang atok kerala. Jika pegang putrajaya mrk bertekad akan penjarakan atok yg rasuah dan salahguna kuasa.Disokong oleh maharaja lim yg turut menyokong atok dipenjara.
      Wlpun pada hakikatnya mrk telah lantik atok jadi peeM....hihihi
      Skrg mrk berdua pula berperang angkara nak jwtn dpd atok. Mgkin atok berkata dlm hati..."korang ingat senang nak penjarakan aku!"
      Hihihi....

      Nak beli popcorn jap.....hihihi

      Delete
  9. Laksanakan hukum kadzab Insya Allah tidak akan ada lagi yang berani mengakui "sayalah orang itu" Pejuang2 hukum hudud kenapa membisu? Sila recall peristiwa yang berlaku di zaman Rasulullah SAW, Seorang perempuan datang mengaku telah berzina. Adakah Rasulullah SAW bertanya siapakah lelaki itu? tiada kan? Kenapa Rasulullah SAW tidak mahu bertanya, sebab mungkin akan terjadi fitnah seperti kisah yang berlaku kepada seorang ahli ibadat dengan seorang pelacur yang mengaku telah berzina dengannya sehingga melahirkan anak. Allah yang maha berkuasa telah menyelamatkan ahli ibadat tersebut apabila bayi yang baru lahir itu tiba2 bercakap menceritakan kisah sebenar bahawa lelaki yang berzina dengan ibunya itu adalah seorang pengembala kambing bukannya ahli ibadat tersebut. Pembaca budiman yang lebih mengetahui kisah tersebut tolong betulkan saya sekiranya terkhilaf.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kazaf?
      Bukan tak ada dlm sejarah nabi minta org yg difitnah utk melakukan sumpah laknat.
      Mufti perlis sendiri pernah menasihatkan anwar dan saiful bersumpah laknat. Yg berani hanya saiful dan anwar sampai hari ini cuak utk bersumpah laknat. Islam tak menyusahkan mangsa dan ada pelbgai cara utk penyelesaian sesuatu masalah.
      Jika berani dan tak bersalah..lakukan sumpah laknat.
      Din pudu yg skrg menjadi menteri pertanian pernah difitnah berzina dan berkhalwat. Tahniah dan syabas dia mampu menutup mulut kaki2 fitnah dgn melafazkan sumpah laknat tidak pernah melakukannya.
      Begitu juga najib yg pernah bersumpah laknat di 3 buah masjid dlm kempennya yg dia tidak terlibat dlm pembunuhan altantuya serta tidak mengenali mendiang secara rasmi atau tidak rasmi.
      Siapa berani bersumpah laknat jika bersalah krn akibatnya mgkin tidak ditanggung oleh pendusta shj tetapi waris2nya yg lain.

      Delete
  10. Siapa yg pilih najib jd PM? Skrg siapa yg sokong azmin jd PM? I rest my case

    ReplyDelete
  11. Anonymous 18 july 2019 at 01:26 - sesiapa sahaja yang membaca komen saudara dan saudara Anon sendiri sekiranya belum membaca artikel bertajuk Menyabitkan kesalahan zina dan liwat https://www.malaysiakini.com/letters/161069 dengan ikhlas saya memohon saudara2 membaca keseluruhannya, sama2 kita berkongsi ilmu. Saya turunkan sedikit petikan dari artikel tersebut :-
    “Bersumpah - Tidak diharuskan bersumpah bagi mensabitkan jenayah hudud yang berkaitan dengan hak Allah, seperti zina dan liwat. Bahkan jenayah hudud dan qisas dalam perkara hak manusia juga tidak dibenarkan bersumpah menurut jumhur (kebanyakan) ulama kerana perkara hudud dan qisas yang berhubung dengan hak manusia juga dianggap menyerupai hak Allah.
    Yang dimaksudkan dengan bersumpah di sini adalah sumpah mengikut hukum Islam dengan lafaznya yang ditetapkan, bukan seperti yang difahami oleh orang jahil yang mencadangkan supaya sumpah dilakukan secara menjunjung al-Quran, yang menyerupai sumpah yang dilakukan oleh penganut agama Kristian” wallahu a'lam.

    ReplyDelete
  12. Anon 17 july 2019 at 21:55 sambungan "Tujuan pengharaman qazaf adalah bagi memelihara maruah manusia, yang menjadi satu daripada perkara yang sangat penting bagi manusia sama ada bagi diri, keluarga atau masyarakatnya. Maruah sangat bernilai dalam hidup dan mati seseorang, membezakan manusia dengan binatang dan menjadi sebahagian daripada harga diri sehingga tidak boleh dinilai dengan harta benda yang paling mahal. Kepada Anonymous 18 july 2019 at 01:26 Assalamualikum saya tersilap rujuk bukan sengaja, saya minta maaf banyak2.

    ReplyDelete
  13. Nama Perusahaan::"":":":"ONE BILLION RISING FUND
    Gmail Perusahaan:":":":":"::"onebillionrisingfund@gmail.com
    ��������������������������
    Selamat siang

    Namaku Nyonya Ahmed Neni dan saya berbicara sebagai salah satu orang paling bahagia di dunia saat ini dan saya mengatakan kepada diri sendiri bahwa pemberi pinjaman yang menyelamatkan keluarga saya dari situasi buruk kami, saya akan menceritakan namanya kepada dunia dan saya sangat bahagia dengan katakan bahwa keluarga saya kembali untuk selamanya karena saya membutuhkan pinjaman sebesar Rp150.000.000.00 untuk memulai hidup saya sejak saya adalah satu ibu dengan 3 anak dan dunia sepertinya sedang bergantung pada saya saat saya mencoba untuk mendapatkan pinjaman Dari bank dan online bank menolak saya pinjaman mereka mengatakan bahwa penghasilan saya rendah dan saya tidak memiliki jaminan untuk pinjaman jadi saya pergi online dan hal-hal menjadi lebih sulit karena mereka merobek uang saya dari saya dengan janji manis untuk membantu saya sampai saya bertemu dengan ALLAH mengirim pinjaman pinjaman yang mengubah hidup saya dan keluarga saya, ONE BILLION RISING FUND dimana Juruselamat ALLAH dikirim untuk menyelamatkan keluarga saya dan pada awalnya saya pikir ini tidak akan mungkin terjadi karena pengalaman masa lalu saya dan janji palsu tapi untuk mengejutkan saya, saya menerima pinjaman saya sebesar Rp150.000.000.00 dan saya akan menyarankan siapa saja yang benar-benar membutuhkan pinjaman untuk menghubungi perusahaan tersebut, melalui email di: """""""onebillionrisingfund@gmail.com"""""""karena mereka adalah pemberi pinjaman yang paling pengertian dan baik hati. Jika Anda melihat bagaimana memastikan pinjaman atau bagaimana mendapatkan pinjaman asli, perusahaan dapat membantu Anda. "

    BBM: D8E814FC

    Sebagai penerima manfaat dari perusahaan saya adalah bukti hidup dari kerja baik perusahaan dan saya meyakinkan Anda bahwa Anda akan mendapatkan formulir pinjaman ONE BILLION RISING FUND. cukup hubungi mereka dan ikuti proses pemberian pinjaman yang mudah

    Anda dapat menghubungi saya Ahmed Neni pada informasi lebih lanjut ((ahmedneni48@gmail.com))

    Allahu akbar

    ReplyDelete
  14. Nama Perusahaan::"":":":"ONE BILLION RISING FUND
    Gmail Perusahaan:":":":":"::"onebillionrisingfund@gmail.com
    🏧🏧🏧🏧🏧🏧🏧🏧🏧🏧🏧🏧🏧
    Selamat siang

    Namaku Nyonya Ahmed Neni dan saya berbicara sebagai salah satu orang paling bahagia di dunia saat ini dan saya mengatakan kepada diri sendiri bahwa pemberi pinjaman yang menyelamatkan keluarga saya dari situasi buruk kami, saya akan menceritakan namanya kepada dunia dan saya sangat bahagia dengan katakan bahwa keluarga saya kembali untuk selamanya karena saya membutuhkan pinjaman sebesar Rp150.000.000.00 untuk memulai hidup saya sejak saya adalah satu ibu dengan 3 anak dan dunia sepertinya sedang bergantung pada saya saat saya mencoba untuk mendapatkan pinjaman Dari bank dan online bank menolak saya pinjaman mereka mengatakan bahwa penghasilan saya rendah dan saya tidak memiliki jaminan untuk pinjaman jadi saya pergi online dan hal-hal menjadi lebih sulit karena mereka merobek uang saya dari saya dengan janji manis untuk membantu saya sampai saya bertemu dengan ALLAH mengirim pinjaman pinjaman yang mengubah hidup saya dan keluarga saya, ONE BILLION RISING FUND dimana Juruselamat ALLAH dikirim untuk menyelamatkan keluarga saya dan pada awalnya saya pikir ini tidak akan mungkin terjadi karena pengalaman masa lalu saya dan janji palsu tapi untuk mengejutkan saya, saya menerima pinjaman saya sebesar Rp150.000.000.00 dan saya akan menyarankan siapa saja yang benar-benar membutuhkan pinjaman untuk menghubungi perusahaan tersebut, melalui email di: """""""onebillionrisingfund@gmail.com"""""""karena mereka adalah pemberi pinjaman yang paling pengertian dan baik hati. Jika Anda melihat bagaimana memastikan pinjaman atau bagaimana mendapatkan pinjaman asli, perusahaan dapat membantu Anda. "

    BBM: D8E814FC

    Sebagai penerima manfaat dari perusahaan saya adalah bukti hidup dari kerja baik perusahaan dan saya meyakinkan Anda bahwa Anda akan mendapatkan formulir pinjaman ONE BILLION RISING FUND. cukup hubungi mereka dan ikuti proses pemberian pinjaman yang mudah

    Anda dapat menghubungi saya Ahmed Neni pada informasi lebih lanjut ((ahmedneni48@gmail.com))

    Allahu akbar

    ReplyDelete
  15. Nama Perusahaan::"":":":"ONE BILLION RISING FUND
    Gmail Perusahaan:":":":":"::"onebillionrisingfund@gmail.com
    🏧🏧🏧🏧🏧🏧🏧🏧🏧🏧🏧🏧🏧
    Selamat siang

    Namaku Nyonya Ahmed Neni dan saya berbicara sebagai salah satu orang paling bahagia di dunia saat ini dan saya mengatakan kepada diri sendiri bahwa pemberi pinjaman yang menyelamatkan keluarga saya dari situasi buruk kami, saya akan menceritakan namanya kepada dunia dan saya sangat bahagia dengan katakan bahwa keluarga saya kembali untuk selamanya karena saya membutuhkan pinjaman sebesar Rp150.000.000.00 untuk memulai hidup saya sejak saya adalah satu ibu dengan 3 anak dan dunia sepertinya sedang bergantung pada saya saat saya mencoba untuk mendapatkan pinjaman Dari bank dan online bank menolak saya pinjaman mereka mengatakan bahwa penghasilan saya rendah dan saya tidak memiliki jaminan untuk pinjaman jadi saya pergi online dan hal-hal menjadi lebih sulit karena mereka merobek uang saya dari saya dengan janji manis untuk membantu saya sampai saya bertemu dengan ALLAH mengirim pinjaman pinjaman yang mengubah hidup saya dan keluarga saya, ONE BILLION RISING FUND dimana Juruselamat ALLAH dikirim untuk menyelamatkan keluarga saya dan pada awalnya saya pikir ini tidak akan mungkin terjadi karena pengalaman masa lalu saya dan janji palsu tapi untuk mengejutkan saya, saya menerima pinjaman saya sebesar Rp150.000.000.00 dan saya akan menyarankan siapa saja yang benar-benar membutuhkan pinjaman untuk menghubungi perusahaan tersebut, melalui email di: """""""onebillionrisingfund@gmail.com"""""""karena mereka adalah pemberi pinjaman yang paling pengertian dan baik hati. Jika Anda melihat bagaimana memastikan pinjaman atau bagaimana mendapatkan pinjaman asli, perusahaan dapat membantu Anda. "

    BBM: D8E814FC

    Sebagai penerima manfaat dari perusahaan saya adalah bukti hidup dari kerja baik perusahaan dan saya meyakinkan Anda bahwa Anda akan mendapatkan formulir pinjaman ONE BILLION RISING FUND. cukup hubungi mereka dan ikuti proses pemberian pinjaman yang mudah

    Anda dapat menghubungi saya Ahmed Neni pada informasi lebih lanjut ((ahmedneni48@gmail.com))

    Allahu akbar

    ReplyDelete
  16. Saya memiliki skor kredit yang sangat rendah sehingga upaya saya untuk meminjam dari Bank ditolak. Saya merasa bangkrut sampai-sampai saya tidak mampu membeli tiga kali sehari dan juga saya benar-benar bangkrut karena nama saya identik dengan kemiskinan. saya berhutang baik dari teman-teman saya dan juga dari rentenir hidup saya di bawah ancaman saya harus melarikan diri dari rumah dan saya membawa anak-anak saya untuk bertemu ibu mertua saya karena sifat ancaman yang saya terima dari orang-orang yang meminjamkan saya uang Jadi saya harus mencari cara cepat dan mendesak untuk membayar kembali uang itu dan juga memulai bisnis baru usaha pertama saya sangat mengerikan karena saya ditipu sebesar Rp5.390.020,00 saya harus pindah juga dua minggu kemudian saya kehilangan Rp350.000,00 kepada pemberi pinjaman yang curang jadi saya turun secara finansial dan emosional karena ini adalah yang paling tidak saya harapkan sehingga seorang teman saya memberi tahu saya untuk menghubungi email ini::( iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com) bahwa saya harus meminta jumlah berapa pun berharap agar Bunda Iskandar selalu menjadi kembali untuk memberikan bantuan keuangan kepada siapa pun yang membutuhkan sehingga saya meminta untuk jumlah Rp850.000.000,00 dalam waktu 24 jam cerita saya berubah untuk selamanya saya membayar semua hutang saya dan saya juga memiliki cukup uang untuk membiayai sendiri bisnis semua terima kasih kepada teman saya yang memperkenalkan saya kepada ibu khususnya dan juga kepada Ibu Iskandar pada umumnya untuk mengubah rasa malu saya menjadi terkenal
    Atas perkenan: ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY
    Email: (iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com)

    ReplyDelete
  17. saudara-saudara
    Saya di sini untuk bersaksi tentang kebaikan Allah dalam hidup saya dan bagaimana saya diselamatkan dari tekanan finansial karena bisnis saya sedang menurun dan keluarga saya dalam keadaan asulit sehingga kami bahkan tidak dapat membayar uang sekolah untuk anak-anak, karena kepahitan mengambil alih hatiku
    Suami saya juga menggagalkan karena kami menjalankan bisnis keluarga di (Surabaya, Jawa Timur) dimana kami jadi bingung suami saya mencoba untuk mendapatkana pinjaman dari bank dia menolak pinjaman jadi dia online mencari pinjaman karenaa dia ditipu oleh sone imposters online yang menjanjikan kepadanya pinjaman dan mengatakan harus membayar biaya untuk mendapatkan pinjaman sehingga husbank saya meminjam uang dari teman-temannya untuk membayar biaya maka mereka meminta biaya lagi dengan beberapa alasan dia harus pergi dan meminjam dari saudaranya di (Bekasi) untuk memastikan dia mendapatkan pinjaman setidaknya untuk membi/aayai kebutuhan keluarga dan setelah dia membuat biaya, dia diminta untuk membayar lagi dengan alasan tertentu, hal ini membuat keluarga kelaparan meningkat sehingga kami harus mengumpulkan makanan dari tetangga dekat kami. dan selama berbulan-bulan kami menderita dan bisnis ditutup untuk sementara waktu
    Jadi satu sore yang setia sekitar pukul 14:00 tetangga dekat ini menelepon saya dan mengatakan bahwa dia akan mendapatkan pinjaman dari perusahaan pinjaman secara online sehingga jika dia mendapatkan pinjaman, dia akan mengenalkan saya ke perusahaan tersebut sehingga kami pergi ke ATM bersama-sama dan Memeriksa pinjaman itu tidak ada sehingga kami menunggu sekitar 30 menit kemudian kami mendapat peringatan di teleponnya dari banknya bahwa dia telah menerima monney di akunnya sehingga kami memeriksa saldo rekeningnya dan lihatlah 300 juta kepadanya sebagai pinjaman
    Segera saya berteriak di depan umum sambil menangis dan pada saat itu yang bisa saya pikirkan adalah jika saya dengan jumlah seperti itu, masalah saya berakhir, jadi kami pulang ke rumah saya tidak memberi tahu suami saya, dari 1 juta dia memberi saya saya membeli beberapa bahan makanan di rumah dan berlangganan dan tetangga saya dan saya meminta pinjaman kepada perusahaan karena dia memberi saya pedoman sehingga kami mengikuti prosesnya karena prosesnya sama sehingga setelah semua prosesnya, rekan-rekan saya diberi pinjaman oleh saya

     .(`’•.¸(` ‘•. ¸* ¸.•’´)¸.•’´)..«´ ONE BILLION RISING FUND¨`»(onebillionrisingfund@gmail.com)  
    ..(¸. •’´(¸.•’´ * `’•.¸)`’•.¸ )..BBM: D8E814FC

    Anda juga bisa mendaftar sekarang dan menyelesaikan masalah keuangan Anda
    Saya berbagi cerita ini karena saya tahu bahwa begitu banyak orang di luar sana memerlukan bantuan keuangan dan perusahaan akan membantu Anda
    Gmail saya adalah

    Ratu Efendi Lisa
    efendiqueenlisa@gmail.com   
    Hubungi Says::+62 857 1997 9422
    Whatsapp::+62 857 1997 9422

    ReplyDelete
  18. kota: Balikpapan
    pekerjaan.:::::bisnis
    WhatsApp. (* (*) *) * +447723553516
    Daftar sekarang: (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com)

    Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh
    Halo semua, mohon saran Anda semua di sini untuk tidak mengajukan pinjaman di setiap perusahaan pinjaman di situs ini, semua orang di sini adalah palsu dan curang, bahkan beberapa kesaksian di sini semuanya palsu, mereka adalah orang yang sama yang melakukan semuanya,. jadi harap berhati-hati untuk tidak menjadi korban penipuan pinjaman, saya telah ditipu 6 kali dari Rp150 juta untuk semacam biaya transfer, asuransi dan biaya perpajakan, tetapi setelah pembayaran saya saya tidak mendapatkan pinjaman saya, sebaliknya mereka bertanya kepada saya membayar lebih dan lagi. Tetapi Tuhan sangat bersyukur bahwa saya kemudian mendapat pinjaman modal sebesar Rp4,4 miliar dari Perusahaan tempat teman saya bekerja, (AASIMAHA ADILA AHMED LOAN FIRM), mereka adalah perusahaan terkemuka sekarang di Asia, mereka di sini untuk membantu kita semua yang memiliki telah scammed, jadi jika Anda memerlukan pinjaman lebih baik pergi ke kantor perusahaan di UNITED KINGDOM, Mereka memberikan pinjaman besar pinjaman internasional kepada pemilik bisnis di Malaysia dan Indonesia dan di seluruh dunia, mereka sangat cepat dalam pengiriman yang sah, yang sangat sederhana untuk mendapatkan dan hanya 1% tanpa jaminan. saya telah membayar semua hutang pinjaman bank dan bisnis saya dengan baik sekarang. Anda dapat menghubungi mereka baik-baik saja dengan Aplikasi Anda dengan mereka. Anda akan mendapatkan pinjaman dalam 1 jam, saya melakukan semua ini untuk membantu negara saya dari penipuan, dan saya juga membuat beberapa trik cara mengetahui pemberi pinjaman palsu.
                               BAGAIMANA MENGETAHUI PEMENANG PALSU
     Peminjam palsu tidak perlu meminta jaminan dan tidak ada situs web, Peminjam tidak memiliki sertifikat bisnis, Peminjam palsu tidak peduli dengan gaji bulanan Anda yang membuat Anda memenuhi syarat untuk pinjaman, Peminjam palsu tidak menggunakan gmail, tidak ada dominasi,Peminjam palsu tidak memiliki alamat kantor fisik, peminjam palsu meminta biaya pendaftaran dan biaya pajak.
    Email; jurjanibude0811@gmail.com

    ReplyDelete
  19. Pendudukan: Harta Tanah / perhotelan
    kedudukan: Pengarah Urusan
    Nama: Najwa Mohammed
    Bandar: Miri
    Pinjaman saya mendapat: Rm 1.5 juta
    kadar faedah: 1%
    E-mel saya: najwamohammed369@gmail.com


    Halo, saya mengucapkan terima kasih kepada allah almight untuk kebaikan dan keberkasaan yang saya dapatkan dari AASIMAHA ADILA LOAN FIRM tahun ini 2020, saya ingin kita medium ini membiarkan muslim saya di malaysia, Tahun lepas saya telah memohon pinjaman banyak kali dan saya bodoh , Tahun ini ketika saya sedang menonton berita perniagaan saya di Aljazeera, saya melihat nama AASIMAHA ADILA AHMED LOAN FIRM pada wawancara menerangkan pakej mereka dan bagaimana mereka memberi pinjaman dan dana amal kepada mereka yang ingin memulakan perniagaan tahun ini. Oleh itu, saya mendengar dan menghubungi mereka dengan kenalan mereka di televisyen, saya memohon Rm 1.5 juta, pada kadar 1% dan pinjaman saya telah diluluskan dan saya mendapat pinjaman saya semudah mungkin. Saya mendapat pinjaman saya dan melabur lebih jauh ke hartanah suami saya. suami saya dari indonesia, banjir yang terjejas rumah keluarga kami di jakarta, sejak kami mendapat pinjaman, kami telah memperbaiki banyak hal dan membayar hutang bank juga.Jika anda ingin perusahaan pinjaman yang nyata dan sah, anda bebas memohon sekarang dan dapatkan pinjaman anda .Mengingatkan diri anda untuk menjadi kuat dan tidak pernah berputus asa. Semakin banyak anda jatuh, semakin kuat anda menjadi bangun. Jangan pernah menyerah tidak kira apa. Buat janji kepada impian anda seolah-olah anda berjanji kepada anak anda. Saya berharap anda lebih besar tahun. Mungkin allah memberkati mereka allah

    MOHON SEKARANG
    E-mail****aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com
    Whatsapp **** + 447723553516

    ReplyDelete
  20. Saya Suryanto dari Indonesia di Kota Palu, saya mencurahkan waktu saya di sini karena janji yang saya berikan kepada LADY ESTHER PATRICK yang kebetulan adalah Tuhan yang mengirim pemberi pinjaman online dan saya berdoa kepada TUHAN untuk dapat melihat posisi saya hari ini.

    Beberapa bulan yang lalu saya melihat komentar yang diposting oleh seorang wanita bernama Nurul Yudianto dan bagaimana dia telah scammed meminta pinjaman online, menurut dia sebelum ALLAH mengarahkannya ke tangan Mrs. ESTHER PATRICK. (ESTHERPATRICK83@GMAIL.COM)

    Saya memutuskan untuk menghubungi NURUL YUDIANTO untuk memastikan apakah itu benar dan untuk membimbing saya tentang cara mendapatkan pinjaman dari LADY ESTHER PATRICK, dia mengatakan kepada saya untuk menghubungi Lady. Saya bersikeras bahwa dia harus memberi tahu saya proses dan kriteria yang dia katakan sangat mudah. dari Mrs. ESTHER, yang perlu saya lakukan adalah menghubunginya, mengisi formulir untuk mengirim pengembalian, mengirim saya scan kartu identitas saya, kemudian mendaftar dengan perusahaan setelah itu saya akan mendapatkan pinjaman saya. . Lalu saya bertanya kepadanya bagaimana Anda mendapatkan pinjaman Anda? Dia menjawab bahwa hanya itu yang dia lakukan, yang sangat mengejutkan.

     Saya menghubungi Mrs ESTHER PATRICK dan saya mengikuti instruksi dengan hati-hati untuk saya, saya memenuhi persyaratan mereka dan pinjaman saya disetujui dengan sukses tetapi sebelum pinjaman dipindahkan ke akun saya, saya diminta membuat janji untuk membagikan kabar baik tentang Mrs. ESTHER PATRICK dan itulah mengapa Anda melihat posting ini hari ini untuk kejutan terbesar saya, saya menerima peringatan Rp350.000.000. jadi saya menyarankan semua orang yang mencari sumber tepercaya untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Mrs. ESTHER PATRICK melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) untuk mendapatkan pinjaman yang dijamin, Anda juga dapat menghubungi saya di Email saya: (suryantosuryanto524@gmail.com)

    ReplyDelete

Post a Comment

Previous Post Next Post

iklan