Larangan pembesar suara masjid di Pulau Pinang kembali hangat

ISU larangan penggunaan pembesar suara masjid dan surau selain dari azan dan iqamat di Pulau Pinang kembali hangat, atau kembali cuba dihangatkan oleh pihak tertentu untuk tujuan politik.


Sinar Harian melaporkan lebih 30 ahli daripada Gabungan Badan Bukan Kerajaan (NGO) Islam Pulau Pinang mengadakan demonstrasi Aman bagi membantah larangan penggunaan pembesar suara di masjid dan surau.

Bantahan itu dibuat susulan pekeliling yang bertarikh 15 Oktober memaklumkan bahawa pembesar suara luar masjid hanya dibenarkan untuk kegunaan azan dan iqamah manakala pembesar suara dalam boleh digunakan untuk solat dan kuliah agama.

Surat yang ditandatangani Pengarah Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Pulau Pinang, Mohd Zakuan Zakaria itu memandang serius penggunaan kembali pembesar suara dan memohon pihak terbabit memberi perhatian yang sewajarnya.

Sumber — Sinar Harian

Larangan Pembesar Suara Masjid

Isu itu juga nampaknya cuba dihangatkan di media sosial Facebook dan Twitter. 

Ini sebenarnya bukanlah perkara baru, perkara ini sudah diperdebat dan dibahaskan sejak bertahun-tahun lamanya.

Malah negeri lain juga telah mewartakan fatwa yang sama melarang penggunaan pembesar suara di luar masjid dan surau selain untuk azan dan iqamat.


Sebagai contoh, mesyuarat jawatankuasa fatwa negeri Perlis kali ke-36 pada tahun 2018, telah memutuskan fatwa berhubung isu-isu hukum yang menjadi khilaf di kalangan masyarakat negeri Perlis berhubung penggunaan pembesar suara di luar masjid.

"Islam mengajar umatnya menghormati hak orang lain. oleh itu seluruh masjid di negeri Perlis adalah dilarang menggunakan pembesar suara luar untuk selain azan dan iqamah jika ia mengganggu ketenteraman orang ramai."

"Termasuklah memperdengarkan al-quran, siaran kuliah dan seumpamanya. penggunaan pembesar suara luar masjid adalah khusus untuk laungan azan tanda masuk waktu solat fardu dan laungan iqamah sahaja." tulis kenyataan itu.

Selain itu pembesar suara di luar masjid boleh juga digunakan untuk pengumuman ringkas yang membabitkan kepentingan bersama.

Anda boleh rujuk sendiri di website Majlis Fatwa Perlis — mufti.perlis.gov.my

Fatwa Pembesar Suara Masjid Perlis

Post a comment

2 Comments

  1. Assalamualaikum Wr Wb

    Apakah Anda memiliki masalah keuangan dan Anda sedang mencari bantuan Pinjaman asli, Kami di sini untuk membantu Anda dengan Pinjaman untuk meringankan bisnis Anda dan menyelesaikan semua hutang Anda, kami menyediakan semua jenis pinjaman, besar atau kecil, ini adalah peluang Anda untuk finansial kebebasan.Kami menawarkan yang berikut ini.

    √ Pinjaman Bisnis Besar

    √ Pinjaman Bisnis Kecil

    √ Pinjaman Rumah Baru

    √ Pinjaman mobil

    √ Pinjaman Pertanian Besar atau kecil

    √ Pinjaman untuk proyek jangka panjang atau pendek

    √ Mulai Pinjaman bisnis

    √ Koperasi Pinjaman

    √ Pinjaman untuk Proyek yang ada

    Mengapa Anda harus memilih kami.

    + Kami memberikan pinjaman dengan suku bunga yang sangat rendah

    + Tidak masalah dari negara mana Anda berasal, kami akan meminjamkan Anda.

    + Proses kami sangat mudah dan sederhana. sangat orang bisa memahaminya.

    + Kami adalah perusahaan yang sangat jujur dan dapat diandalkan.

    + Kami tidak memberikan informasi pribadi Anda kepada siapa pun,

    informasi Anda aman bersama kami.

    Tujuan utama kami adalah meminjamkan sebanyak mungkin yang Anda inginkan dan siap untuk mendapatkan pinjaman, Anda harus mengatakan pada diri sendiri cukup, Anda tidak dapat terus membiarkan kurangnya uang membatasi pertumbuhan bisnis Anda. hubungi kami dengan informasi kontak kami di bawah ini dan biarkan kami bergandengan tangan dengan memberikan Anda pinjaman yang akan membantu mengembangkan bisnis Anda. Anda tidak perlu khawatir, kami sangat dapat dipercaya dan Bersedia meminjamkan Anda.

    Hubungi kami dengan:
    Perusahaan:  Femi Otedola Loan Firm  
    Email: femiotedolaloanfirm@gmail.com
    WA: +1(386)628 3904 (Chat only) 

    atau kunjungi Situs web kami dan gunakan Kontak Kami dan kami akan membalasnya kepada Anda.

    Situs web: https://femiotedolaloanfirm.blogspot.com

    Hubungi kami hari ini dan mari bantu mengembangkan bisnis Anda.

    ReplyDelete
  2. YE KE, SEMUA SALAH DAP?

    "Sebagai contoh, mesyuarat jawatankuasa fatwa negeri Perlis kali ke-36 pada tahun 2018, telah memutuskan fatwa berhubung isu-isu hukum yang menjadi khilaf di kalangan masyarakat negeri Perlis berhubung penggunaan pembesar suara di luar masjid"

    "Islam mengajar umatnya menghormati hak orang lain. oleh itu seluruh masjid di negeri Perlis adalah dilarang menggunakan pembesar suara luar untuk selain azan dan iqamah jika ia mengganggu ketenteraman orang ramai."

    PERLIS PUN IKUT DAP?

    ReplyDelete

Anda boleh tulis apa sahaja dalam ruangan komen ini (ini blog yang menjunjung demokrasi), tetapi anda juga perlu bertanggung jawab atas setiap tulisan anda