Wajah mayat gadis ini telah selamatkan jutaan nyawa di seluruh dunia

ANDA mungkin tidak kenal dan tidak pernah tahu wujudnya gadis ini. Gadis ini telah meninggal dunia lebih 140 tahun yang lalu, iaitu sekitar tahun 1880, namun wajah mayatnya telah menyelamatkan jutaan nyawa di seluruh dunia.

$ads={1}
Mungkin juga nyawa anda sendiri, keluarga atau kenalan turut sama pernah diselamatkan oleh wajah mayat wanita ini tanpa anda sedari.

L'Inconnue de la Seine

Wanita ini tidak diketahui namanya, namun telah diberi gelaran L'Inconnue de la Seine (wanita tidak dikenali dari Seine).  Pada lewat tahun 1880 an, mayat seorang gadis telah ditemui mati lemas di Sungai Seine yang terletak di Paris.

Tidak ada siapa yang tahu apa sebenarnya telah terjadi kepadanya, walaupun ada khabar angin pada waktu itu yang mengatakan wanita malang ini mati selepas membunuh diri. Malah ketika itu tidak ada seorang pun kenal siapakah wanita ini sebenarnya.


Ketika mayatnya ditemui di Sungai Seine, Paris tiada sebarang kesan luka atau lebam pada mana-mana bahagian badannya. Justeru wanita malang itu dianggap mati lemas kerana membunuh diri.

Tidak seperti hari ini, jika kejadian seperti ini berlaku, mungkin wajah wanita ini akan terpampang di akhbar-akhbar atau dimuat naik di media sosial. 

Namun dalam tahun 1881 di Perancis, satu-satunya cara untuk mengesan waris jenazah tidak dikenali adalah dengan pihak berkuasa meletakkan mayat di tepi tingkap cermin dalam sebuah bilik sejuk supaya mana-mana individu yang kehilangan ahli keluarga dapat melihat dan membuat pengecaman.

Pameran Mayat

Namun apa yang menghairankan, tidak seperti mayat-mayat yang lain, jenazah wanita ini sangat menarik perhatian orang ramai semasa dipamerkan ketika itu. Bukan sahaja individu yang kehilangan ahli keluarga dan kenalan datang melihatnya, malah orang ramai yang lalu lalang turut tertarik melihatnya.

Orang ramai dikatakan tertarik dengan wajahnya yang cantik dan menawan. Namun meskipun ramai yang datang melihat, tidak ada seorang pun yang mengenali apa lagi menuntut jenazah L'Inconnue de la Seine.

Akhirnya gadis yang dipercayai berusia 16 tahun itu dikebumikan tanpa ada mana-mana individu yang datang menuntut jenazahnya.

Namun ahli patologi yang mengurus dan menjalankan pemeriksaan mayat gadis ini, telah terpesona dengan kejelitaan wajahnya. Justeru dia telah menyimpan wajahnya dalam bentuk topeng muka diperbuat daripada kayu.


Lebih menarik topeng muka itu telah dibawa keluar dan dihasilkan dengan banyak kerana menerima permintaan tinggi dari orang ramai. Jualannya begitu laris sampaikan pembuat topeng muka tidak cukup tangan untuk memenuhi permintaan orang ramai.

Pada masa itu seolah-olah orang ramai tidak puas untuk menatap wajah L'inconne de la Seine sampaikan topeng wajahnya pun menjadi rebutan.

Topeng itu juga sangat popular dikalangan artis, penggiat seni, dan penulis. Ramai pelukis yang menghasilkan karya tentangnya dan ramai juga penulis yang menghasilkan buku menceritakan tentang bagaimana gadis jelita itu dibunuh atau bagaimana dia melemaskan diri di dalam Sungai Seine.

Wajah gadis ini bertahan selama berdekad-dekad lamanya sehinggalah pada tahun 1950 an, seorang pengilang alat permainan bernama Asmind S. Laerdal telah menggunakan wajah gadis ini untuk menghasilkan patung permainan yang diberi nama Anne.

Pada suatu hari, anak lelaki Laerdal yang baru berusia 2 tahun hampir mati lemas jika tidak diselamatkan. 


Selepas kejadian itu, sekumpulan pakar bius telah berjumpa dengan Laerdal kerana mereka mahu kilangnya menghasilkan sejenis patung untuk menunjukkan demonstrasi teknik baru menyelamatkan mangsa lemas dipanggil teknik CPR.

Salah seorang dari mereka ialah Dr Peter Safar yang merupakan pengasas CPR dan telah menunjukkan kepada Laerdal kaedah pernafasan mulut ke mulut dan mengenakan tekanan di bahagian dada untuk menyelamatkan nyawa individu yang lemas atau mengalami masalah pernafasan.

Dari situlah bermulanya penghasilan besar-besaran patung bersaiz manusia, untuk tujuan latihan mempelajari teknik CPR.

Resusci Anne

Patung yang dihasilkan oleh Laerdal menggunakan wajah Anne, dan diberi nama Resusci Anne. Ia telah dijual ke seluruh pelusuk dunia. Sampai ke hari ini, dianggarkan lebih 2.5 juta nyawa manusia telah diselamatkan oleh wajah L'Inconnue de la Seine.

Post a Comment

Previous Post Next Post

iklan