Thursday

Wartawan Utusan mengeluh harga barang naik


Akhirnya wartawan Akhbar Utusan Malaysia terpaksa akur bahawa rakyat kini semakin susah, suri rumah sering marah-marah. Orang ramai terutama rakyat marhaen makin naik darah, bila harga barang dan harga rumah mencekik darah. Harga barang naik bagaikan barah, yang jadi mangsa rakyat bawah yang susah dan semakin susah [Utusan].


Kalau kita lihat di kaca-kaca televisyen, di dada-dada akhbar media arus perdana ekonomi negara tak pernah turun. Jumlah pelabur yang datang dan yakin untuk melabur di Malaysia tak pernah turun. Semua berita yang baik-baik disuap kepada rakyat. Negara semakin maju, ekonomi negara semakin baik, pendapatan negara semakin meningkat, semualah yang baik-baik. Tapi harga barang semakin naik.

Apa makna semua ini? Negara makin maju, ekonomi semakin baik, harga barang pun semakin naik. Dulu negara kurang maju berbanding sekarang, tetapi harga barang pun tak naik macam sekarang, sekarang negara makin maju, tapi barang naik rakyat pun makin naik darah. Kalau begitu lebih baik negara tak payah maju, maka rakyat tak perlu bersusah payah.

Ibaratnya seorang ayah mengumumkan setiap bulan bahawa dia dinaikkan gaji, boss semakin percaya kepada ayah. Semua orang di tempat kerja suka kepada ayah, ekonomi keluarga semakin baik, pendapatan keluarga ayah semakin meningkat. Ayah mengaku dan memuji diri bahawa dia pandai cari duit. Tapi belanja sekolah anak-anak disekat, belanja isteri dikurangkan. Apa maknanya? Ini maknanya ayah seorang penipu!


ReJaM© "Sokong kerajaan, pertahankan kerajaan dengan bersungguh-sungguh, bermati-matian untuk mengeluh? So so lame..."

69 comments

redho jerla en rejam.. apa lagi nak buat.. harga minyak ikut pasaran dunia, tak mampu makan ayam boikot kata kerajaan. tak mampu makan ikan boikot.. tak mampu makan pucuk paku,,boikot supaya harga turun..saya percaya pada kerajaan saya. perdana menteri saya berjiwa rakyat walupun berdarah bangsawan dan anak perdana menteri.. dia faham penderitaan rakyat. dia tak suka rakyat mengeluh.. saya tak mahu mengeluh..

hmm..sungguh..saya tak mengeluh

Makna disebalik kata-kata seorang perempuan

Redha? kena pijka teruk2 pon redha?...kalo mcm tu, buat apa tuk nenek kita menantang penjajahan british dulu? redha jela kan?.... Menteri berjiwa rakyat? excuse me....depa menyalak pasal hidup sederhana, tapi gi tgk umah durang....harga berjuta....tu idup sederhana ke? durang sedap makan mcm2....hotel dok sampai RM100k semalam....kita nak makan pon susah?....redha atau simply bodoh n tak mampu berfikir?

Korang ni semua benda nak bangkang. Korang tu bebal ekonomi, tak paham apa yg kerajaan rancangkan. Kalau kerajaan ikutkan korang punya kehendak semua, jawapannya bangkraplah malaysia, duduklah kat bawah jambatan dalam hutan. Tak tahu bersyukur dengan apa yang ada. Cuba tengok negara lain yang lebih miskin dari Malaysia... diorang tu lagi teruk dari kita, tapi kalau dah puak-puak pembangkang, semua benda korang nak bangkang... tak pernah nak setuju...

susu naik teloq plak turun

Negara lain tu lagi miskin dari Malaysia oiii. Ni Malaysia negara mambangun...ekonomi maju lah...claim macam2 tapi rakyat susah apa citer?? Nak compare Malaysia dengan Somalia ke? oi somalia negara miskin...mmg la rakyat dia susah. kita ni negara miskin ke?....benda common sense mcm ni tak payah nak kena belajar ekonomi tinggi2. Kita rakyat susah....abis pemimpin tu ko ingat susah sekali ke? kalau betul berjiwa rakyat...derma la harta benda durang yg berbillion tu utk kesejahteraan rakyat. Berjiwa rakyat konon.....najis...

kesian..tgk sok ade lagi x reporter ni... =D jgn kene terminate udah ler..

mana lah warga utusan tak mengeluh, kalau media lain bonus berbulan-bulan tapi utusan nak bg sebulan tapi separuh bulan april, separuh lagi akhir tahun. mana nak potong LHDN lagi, gaji dah la rendah
lama-lama moral n semangat kerja menurun... sapa nak jawab

@ sokong BN

bagus la barang naik harga. tak tau mana nak campak duit nih lagi XD...

Sokong BN berkata...
Korang ni semua benda nak bangkang. Korang tu bebal ekonomi, tak paham apa yg kerajaan rancangkan. Kalau kerajaan ikutkan korang punya kehendak semua, jawapannya bangkraplah malaysia, duduklah kat bawah jambatan dalam hutan. Tak tahu bersyukur dengan apa yang ada. Cuba tengok negara lain yang lebih miskin dari Malaysia... diorang tu lagi teruk dari kita, tapi kalau dah puak-puak pembangkang, semua benda korang nak bangkang... tak pernah nak setuju...

31 Mac 2011 6:39 PM


source: http://milosuam.blogspot.com/2011/03/wartawan-utusan-mengeluh-harga-barang.html#ixzz1WbPBzK9E


Heehehehehe.... macam bodoh ja?? "sokong bn"??? mungkin ko ni anak dato' datin yang tak pernah gi pasar kot???

Kalau kerajaan menjaga kebajikan rakyat tak pa la juga....
Masalahnya... barang naik... gaji?? pendapatan tahap rakyat kita???? meningkat??? hanya dalam 2tahun sekali??? atau tak ada langsung kenaikan gaji????

Ko tak kesian orang yang ada anak 8 memang la cakap mcm ni.... isi perut ko aja... cuba la pergi siasat.... dulu... baru la tau kenapa ada suara2 yang menyuarakan ketidakpuasan hatinya... ... ini adalah masalah yang rakyat hadapi... mereka itu pun orang biasa aja... rakyat yang lantik, supaya rakyat sendiri dapat lega dari beban semasa.... ini tidak, dah rakyat pilih, angkuh lagi...
paham tak maksud aku??? ..apabila dorang dah tak mampu nak selesaikan masalah yang di hadapi rakyat, maka jawapannya tukar la dengan yang lain, bagi peluang pada orang lain "UNTUK MEMBUAT PERUBAHAN BAGI MENYELESAIKAN MASALAH RAKYAT" ......lain kali sila kemukakan hujah yang bernas ...bukan melulu aja....

macam yg Sokong BN cakap, malaysia layak dibandingkan dengan negara miskin je.. malaysia tak layak dibandingkan dengan negara maju dan kaya raya.. stooooooooooooooooopid

cuba2 le kita g negara jiran kita, Indonesia, Thailand, Filipina, Myamar dll...tgk dgn mata kepala sendiri...adakah mereka lebih baik daripada kita...cm ne rakyatnya...ok ke drp kita...kt M'sia klu lu mls mmg la...pasai deme yg dtg ke M'sia boleh anto 4-5 ratus balik kampong...ikut pasaran semasa la...lu g tgk S'pore n Siam...petrol die org murah drp kite ke...eeee...mls nk ckp...

KAH! KAH! KAH! Sokong BN ni betul2 punya pukimak haramjadah barua yahudi punya otak! Punyalah bodo keturunan Melayu Yahudi ni. Woit bodo! Mana ada dalam dunia ni, bila kerajaan menjaga keperluan dan kebajikan masyarakat dan rakyat negara tu buleh bengkrap? Bodo mcm sial! Negara dan kerajaan bengkrap sebab ada pemimpin macam UMNGOK yang otaknya asek ingat nak perabih duit cukai rakyat. Untuk apa? Enjoy sakan satu keluarga, cari cipap budak bawah umur, togak arak sampai muntah darah, kongkek-sana kongkek sini -- tu yg buat negara jadik bengkrap bodo! Pemimpin perangai mcm penyamun tu laa ... yg babi-babi dlm UMNGOK sembah ngalah mcm dewa murugan kat kuil hindu! Baghal! Ko bandingkan dengan negara miskin mana? Zimbabwe? Sudan? Kenya? Somalia? Khak Ptuih! Bodo punya perbandingan! Macam cibai punya otak! Stupid! Dari bapak sampai ke emak sampai satu keluarga otak mcm haram jadah! Otak Yahudi! Stupid KAH! KAH! KAH!

ubahlah cara hidup..saya tak mengeluh...hahaha

[quotes]cuba2 le kita g negara jiran kita, Indonesia, Thailand, Filipina, Myamar dll...tgk dgn mata kepala sendiri...adakah mereka lebih baik daripada kita...cm ne rakyatnya...ok ke drp kita...kt M'sia klu lu mls mmg la...pasai deme yg dtg ke M'sia boleh anto 4-5 ratus balik kampong...ikut pasaran semasa la...lu g tgk S'pore n Siam...petrol die org murah drp kite ke...eeee...mls nk ckp...

source: http://milosuam.blogspot.com/2011/03/wartawan-utusan-mengeluh-harga-barang.html#ixzz1IApYOvvg

KO ni bodo aper ni? apesal ko nak compare Malaysia dengan Filipine, Myanmar n Thai? Oi bodo....Malaysia ni negara membangun ke negara miskin? Cuba compare Malaysia dengan Brunei atau Singapore....baru la sama level. Singapore n Siam negara pengeluar minyak ke?...jadah ko compare ngan negara bukan pengeluar minyak?

Sokong BN...tlg la sket...tak blajo ekonomi? saper agak nye?

Cube ko pikir, negara maju mesti la pendapatan tinggi. benda tu kene selaras.
Tp negara maju, pendapatan stay, barang naik? camne tu?
Say kate pendapatan ko 3k taun lepas, rege ayam 3.80.
Taun ni konon kerajaan kate untung 10zillion. Ayam nek rm7.
Tp gaji ko stay kat 3k. Ko x rase pelik? ke ko x reti kire?
Ko tau ke ape maksud per kapita?
ko tau ke ape maksud average?

ubahlah cara hidup..saya tak mengeluh...hahaha



Ko pk sume org idup senang mcm ko? ubah cara idup konon...org senang leh la. Ko gi cakap kat org2 miskin sana. Esuk rezeki ko dah kena tarik...baru ko tau apa org2 miskin tu rasa...

Ubah lah cara hidup......senangnyer ckp. Ingat yang mengeluh ni org loaded2 ker??? Cara hidup soping sakan, beli make-up lokkap, makan angin sana sini, KFC, McD, Pizza, kete besau, rumah besau etah ape2. Yang mengeluh ni rata2 hidup sederhana dan ada yang cukup mkn jer woi. Kalau senang lenang duk terkangkang tak masa nak mengeluh2 eh.

apa guna pembangkang kalau melalak mempertahankan tembolok sendiri,. takde inisiatif langsung nak pertahankan hak rakyat,. dah kalah banyak pilihanraya masih tak sedar2 diri lagi ?,

sampai bila kita ni boleh nak bertahan, kalau gunung ditarah lama-lama abis gak.

apa guna pembangkang kalau melalak mempertahankan tembolok sendiri,. takde inisiatif langsung nak pertahankan hak rakyat,. dah kalah banyak pilihanraya masih tak sedar2 diri lagi ?,

source: http://milosuam.blogspot.com/2011/03/wartawan-utusan-mengeluh-harga-barang.html#ixzz1IAvBzXSG

Pembangkang ke...kerajaan ke...tunjuk sket sapa yg betul2 nak berdiri membela? ko gi ckp mcm ni la kat sume org2 susah kat malaysia ni......aku tak peduli kerajaan ke...pembangkang ke....kita sume masing2 dah tau sumenye takleh pakai....then kenapa nak gaduh sesama sendiri sedangkan kita leh bersatu ketepikan sume pemimpin2 korup n bina kerajaan baru mcm Egypt tu. Baik kerajaan atau pembangkang...durang tak pedulikan kita sume....kenapa kita mesti gaduh? kan baik kita bersatu....Egypt adalah satu contoh terbaek...durang tak rely pada pemimpin.

Aku Sokong Bn, Tp tolak Bn =p delete 31 March 2011 at 19:42

Bongok punyer pemimpin BN ni...dgn Barua2 nyer sekali, blajo mne tah...silap2 xblajo ekonomi...sombong bodoh betul~

tak bersungguh betul pemikiran anda2 yg mengatakan pembangkang tidak memperjuangkan nasib anda..nama pun pembangkang, mestilah selalu membangkang citra kerajaan berdasarkan kehendak rakyat..kalo xde pembangkang, mana mungkin :-

1- harga tol sesetengah kawasan diturunkan, sape yg dok melalak kat parlimen..
2- kalo bkn idea pembangkang yg dok melalak kat parlimen, mana datang idea transformasi najib tue..sbb korang xtau asal idea tersebut, asik baca utusan meloya n brita hairan jer..
3- apa jadi tanah kg.baru yg kerajaan nk jual pajak tue..sape yg dok melalak tengahari buta panas2 kat sana kalo bkn pembangkang..
4- sape yg dok melalak malam2 buta mempertahankan Felda dari bertuan kan pengamal rasuah BN..
5- sape yg dok backup rakyat dari masalah ekonomi dan harga minyak naik kat parlimen tue..

tapi korang tetap sokong UMCO juga..itu yg aku heran..mmg heran sgt..pasni idea2 pembangkang dari buku jingga akan di ciplak kerajaan dan di cop nama najib..percaya lah..mungkin dh ciplak pun..

Aku tak kisah kalau menteri2 mahupun PM Najib bersama2 rakyat berjimat cermat. Apa yg aku dpt katakan, dia suruh rakyat berjimat cermat tapi mereka2 ini tak pun berjimat cermat, lagi2 kak RM tu. Asyik perabih duit rakyat je.

One more, duit rakyat byk kerajaan habiskan ke arah politik. Jika duit rakyat itu digunakan sebaik mungkin, aku jamin negara ni lebih sejahtera dan aman.

Jeneral S

Sokong dgn pandangan Nestlo Pening. Dan aku jamin idea dari buku jingga akan diciplak UMNO BN satu hari nanti

hadoi..........dulu gaji 3k je dh cukup...
skarang gaji 3k x cukup beb!!!!!
ape kebende nye maju ekonomi tp harga barang naik..gaji x naek...x paham aku.. haish...
skalang nk beli rumah pown at least gaji kene 4k keatas.. baru r dapat rumah... haish... mcm mane r 10 thn akan dtg..agak2 gaji 10k pown masih x cukup lagi kot...

AKU RASA PEMBANGKANG YG BYK MENDENGAR KELUHAN RAKYAT. DARI UMNO YG HANYA MENDENGAR KELUHAN YG KAKI BODEK DAN RAPAT JER....

agak2 kalau sampai masa kita dh tak blh nak makan.....

adakah kita akan biarkan diri kita mati tak makan, redho(ala umporno, sebenarnya bahlol) dan bersyukur (ala umporno, sebenarnya kufur)?

ATAU

kita akan sanggup mati di medan melawan?

di mesir begitu ramai rakyatnya tinggal diatas kubur, belum mati dah duduk kat kubur, maka apakah mereka itu akan mensia2kan nyawa tunggu saat mati percuma dan membiarkan Muberak senang lenang tanpa melawan?

mati hanya sekali, jadikan ia dijalan kebenaran.

FAKTA :

setiap hari berita siar ekonomi berkembang berkembang dan berkembang, tak pernah tak kembang.

setiap tahun belanjawan adalah terbaik terbaik dan terbaik, tak pernah tak baik.

tapi setiap hari jugalah harga barangan semakin naik naik naik, tak pernah turun.

dan setiap hari juga bila ekonomi teruk, dikatakan punca ekonomi dunia teruk. bila ekonomi berkembang, itu hasil kebijaksanaan bn.

semakin hari semakin terasa sangat besarnya makna air percuma 20mpadu di Selangor.

hanya puak syaitan saja yang mahu merampas selangor dari PR.

Hmh...jangan cakap macam tu...aku ni masih lagi enjoy ja...aku x kisah pun puak haramjadah songkok 3 suku ni naikkan harga barang pun...alaaaa setakat 7 hinggit jak sekilo pedehal...kita ni rakyat marhaen haruslah memberi lagi mandat utk PRU13 kali ni kepada PUAK2 SYAITAN MELAYU(MAMAK) LAHANAT ni semoga dan mudah-mudahan harga keperluan seperti minyak petrol,minyak masak,ayam,bawang segala bagai akan di naikkan lagi dan utk menambahkan lagi tahap kejam tu naikkan lagi yuran sekolah anak2 kalau buleh biar 200 hinggit satu kepala...pedehal...kitakan kaya sebagaimana orang tua bodoh kawasan felda tu...pedehal...kalau kena tipu pun bukan duit aku yang byk2 tu...aku cuma bagi 5% saja apa masalahnya kan??? buat Sokong BN~ nko la manusia yang paling bangang penah wujud di muka bumi ni dan kalau aku jumpa ko dan camni cara ko bercakap depan aku sanggup aku pilih ke tali gantung dari aku bercakap dengan makhluk paling tak bertimbang rasa. Sekian Terima Kasih

Sy di Korea skang, harga petrol RM6.00/ liter, bawang dlm RM12/kg, beras RM 6.30/kg (tp beras korea la, lain la kualiti dia)...sayur lak mustahil nak cari yg seringgit...dan most of the things here 3 kali ganda drp harga dkat Malaysia. Saya pnah sembang ngan orang Indonesia, dorg kata harga gula n gandum kt tmpat dorg lagi mahal (Gula = Rp 9000 = RM3.10/ kg). Kt Indonesia, kerajaan dorg cam langsung tak kawal harga barang, nak naik dia naik je harga tu...at least kt Malaysia harga brg2 keperluan masih lagi dikawal n ada subsidi lg. Ni bkn soal sokong 'kera'jaan ke apa, tp soal realistik ke tak realistik cara kita berfikir. Smpai bila kta nk harap kt kerajaan nk bg subsidi 24 jam kt kita?

alhamdullilah dah byk mata rakyat terbuka skrg nie dgn perosak n syaitan2 UMNO..binatang jek yg sokong bangsa2 mcm nie sbb binatang ada otak..tp xda akal n fikiran utk berfikir.. umno hati mereka seperti binatang bukan hati manusia..

gamaan85 : kau tak tanya org korea tue ker berapa gaji dia org dgn nak sama kan dgn gaji kau??? kau nak sama kan keadaan ekonomi korea dgn malaysia?? bangang ke tak kau ni??

gamaan85: eh but*la.. gaji korea plak baper kali ganda malaysia.. citer x abes nak kecoh..
-
reformis98

ramai org dok banding2 dgn ngra lua..
kadar gaji xsame dgn kat mesia ni..
koman2 gaji sbln pon 3k je
bayo umah bayo kete bayo utang
last2 pe la sgt yg tinggal
tu blom kire yg dok keje kilang,sapu sampah dll..
mcm mana la nk idup

kepada sokong bn aku malas nak komen banyak cuma nak tulis kepala b...h kau. dasar anak gampang.

umno kan dengar rintihan rakyat..bukn rintihan je...denyut nadi rakyat pun umno dpt dengr..ni la yg rakyat dpt..

aku nak klik kat link utusan tu pun serba salah ni.. hehehe...baru nk klik...blum nk beli atau baca...hahaha..utusan dr umno ni malas nk layan

barang naik xnak demonstrasi,dna anwar bukan main nak demonstrasi.ngo ni ngo tu.sux.

ubah cara hidop larh, barang naik kalau nak turunkan kena naikkan subsidi, naikkan subsidi kena pakai rizab negara, rizab negara habeh kena mintak foreign debt. kita bersusah sekarang pon bukan ntok kita, kita bersusah untuk anak cucu kita!! negara ada bayk foreign debt dia susceptibility nak kena krisis cam asian economic 1997 tuh tinggi, kita dpt recover dulu pon sbb foreign debt kita around 40% which is consider low lar. skang hampa nak bersusah dulu ka senang kemudian? ti negara byk hutang hampa bising, x pndai tu lah, x pndai nie lah. pejadah sekoq2 x pakai otak igt kesenangan skang saja walhal x igt mcm mana anak2 ampa semua. UBAH LAR CARA IDOP, AK STUDENT PAKAI DUET PTPTN DPT HIDOP 6 BULAN PKAI RM 1200 SOLELY SIAP LEH BELI JAM ARGA 500 GIE X DA HAL PON NAK HIDOP SATU SEM PADAHAI KWN2 AK NGN YURAN X BYR DH TNGGAI RM200 DLM BANK AKHIR SEM, ADA JUGAK PAKAI PARENT BRU STGH SEM. pokoknya ak leh ubah gaya hidop ak, xkan hampa xleh kot? mahu seribu daya, x mau seribu dalih.

ubah cara hidup memang terpaksa dibuat sebab kita nak hidup.

mencari punca masalah kenaikan harga barang juga terpaksa dibuat sebab kita nak hidup.

menentang golongan yang menjadi penyebab kerana penyelewengan dan kelemahan dalam memerintah juga terpaksa dibuat sebab kita nak hidup.

kemampuan kita mengubah cara hidup dan menyesuaikan dgn keadaan patut dipuji.

tetapi apakah kita tidak ada sifat kemanusiaan, ehsan dan kasih sayang kepada golongan daif dan tidak mampu menghadapi keadaan ini?

apakah kita hanya bersikap melepaskan diri sendiri dan pergi matilah mereka yg tidak mampu menghadapi semua ini?

manusia jenis apa macam ini? serupa UMPORNO.

TAHUKAH KITA BAHAWA ORG YANG TIDAK MEMPEDULIKAN KESUSAHAN SAUDARA MEREKA YANG DAIF DAN TIDAK MAMPU MENGHADAPI KEADAAN INI ADALAH DIANGGAP OLEH AGAMA SEBAGAI.....ORG YG BERMAIN2 DGN AGAMA.

Salam. Aku musykil laa....kita keluarkan minyak. Walaupun tak sebanyak negara-negara lain, tapi minyak kita berkualiti tinggi, kurang sulfur etc...So, kenapa minyak murahan yang kita import dan guna sekarang ni, tak mampu ditanggung oleh harga minyak yang kita jual? Ada sesiapa boleh bagi fakta lengkap tak? Berapa delta harga?

Terima kasih.

aku sering baca je komen..tapi aku sakit hati bile org kata kene ubah cara hidup..yg menteri tu xyah ubah la..korg fikir tembolok korg jer..rakyat ni punye sakit kepala ari2 cm ne nk pusing duit kaci ckp tok sebulan..nk jimat duit petrol kekadang sampai sanggup xpake aircond..cm tu ko kate nk ubah..what the hell at malaysia nih..org yg ckp cm tu de xpernah rasa susah..
jgn compare dgn negara lain..kalu gaji malaysia ni rate zaman tok kadok nyer..
cakap tu bia pakai otak..

aku slalu bace komen tp arini aku bg la pendapat sebagai anak muda yg baru nk mulakan kerjaya..
nasi lauk ayam + sayur pon da rm7..tu baru sekali makan..sampai bile kite je nk ikat perut tok pemimpin yg xleh ubah harge barangan..
pas tu kua kt paper utusan meloye ckp harga barang kite ngan negara lain ngat rakyat bodoh cm keraaajaan ker...kalu xtau nk tadbir kerajaan bg org yg reti tadbir kerajaan tau

pelik jugak,kononnya mlysia negara maju n mbangun, hasil bumi pun mcm2 dgn minyak, balak,pastu yg terbaru kt pahang ni(tp bg negara luar pulak yg explore),tp alasan bguni2 kononnya mlysia akan bgkrap kalau trus bg subsidi.cukai ntah hape2 jenis cukai yg dikutip.takat gaji pun kalau 3k pun dah semput2,apatah lg yg 1k.apatah lg golongan yg gaji ratus2 je.kesian tgk kt negara maju yg dilaung2 still ada lg yg tggl dlm pondok.yg tggl ddk kt umah batu pn tiap2 bln pning jgk pk hrga brg naik,kena ikat perut..rasa tkejut dan sedih bila tgk pak2 menteri ada hrta berbilion2 kt dlm dan luar negara, laung2 kt tv n paper malaysia akan bangkrap jika beri subsidi @ harga turun kpd rakyat.

duk bandar gaji 1500 sebulan anak ada 4 orang agak2 selesa x? pukimak haram jadah sapa cakap bagi subsidi boleh bangkrap....kerajaan bangkrap bila rasuah berleluasa...!!!!!

bodoh la sapa2 yang sokong kerajaan korup...

AkuTakSukePublisiti delete 1 April 2011 at 10:04

ZAINI, ANDA BODOH!!

ubah cara hidup tertakluk pada rakyat aje ke? menteri2 macam mana? x payah ubah ke? pemimpin kerajaan n menteri2 boleh x potong gaji separuh...lagi seprah bagi pada rakyat...berani buat x? pthuihhhhhh....kalau dorang bagi la

zaini...

lu cerita apa? bodoh!!!!!!!!!
lu duduk sorang..boleh la........
kalau ada anak 5 orang duk kat bandar macam mana? pikir la orang lain bangang!!!!! gua menyirap la kalau ada orang2 yang tunjuk pandai tapi hakikatnya bodoh!!!!

ubah cara hidop larh, barang naik kalau nak turunkan kena naikkan subsidi, naikkan subsidi kena pakai rizab negara, rizab negara habeh kena mintak foreign debt. kita bersusah sekarang pon bukan ntok kita, kita bersusah untuk anak cucu kita!! negara ada bayk foreign debt dia susceptibility nak kena krisis cam asian economic 1997 tuh tinggi, kita dpt recover dulu pon sbb foreign debt kita around 40% which is consider low lar. skang hampa nak bersusah dulu ka senang kemudian? ti negara byk hutang hampa bising, x pndai tu lah, x pndai nie lah. pejadah sekoq2 x pakai otak igt kesenangan skang saja walhal x igt mcm mana anak2 ampa semua. UBAH LAR CARA IDOP, AK STUDENT PAKAI DUET PTPTN DPT HIDOP 6 BULAN PKAI RM 1200 SOLELY SIAP LEH BELI JAM ARGA 500 GIE X DA HAL PON NAK HIDOP SATU SEM PADAHAI KWN2 AK NGN YURAN X BYR DH TNGGAI RM200 DLM BANK AKHIR SEM, ADA JUGAK PAKAI PARENT BRU STGH SEM. pokoknya ak leh ubah gaya hidop ak, xkan hampa xleh kot? mahu seribu daya, x mau seribu dalih.

source: http://milosuam.blogspot.com/2011/03/wartawan-utusan-mengeluh-harga-barang.html#ixzz1IEWxV9sK

Heran aku ngan anjing ni. Ubah cara idup ubah cara idup. Najib babi, rosmah babi sama kroni2 durang ubah cara idup ke tak? Pemimpin nak suruh ubah cara idup, pemimpin kena buat dulu sbb dia adalah contoh. IQ ko ni empu ke lutut betul. Org2 berotak babi mcm ko ni la tak pk org lain. Ada org miskin susah...tapi pemimpin2 keparat dok sedap makan tido. Ko pk dia peduli ke hal org miskin? Ne4gara banyak utang pasal apa? bantu rakyat negara banyak utang atau pemimpin yg hentam kewangan negara? Bodoh tak penah kurang duit utk bantu rakyat. Kalau tak boleh buat, turun...kasi org lain yg lebih bagus buat keje. Student lak ko nak sentuh....org2 miskin lagi ramai ko nak suruh durang ubah cara idup?...mau di parangnye kepala ko

AkuTakSukePublisiti delete 1 April 2011 at 12:05

ko ckp taun ble ko jd student?..

SUMPAH DEMI ALLAH,ko pakai 1200 spjg 6 bln?xde support dari lain2?parents?ckp bia jelas bro..klu xlarat nk jd kerajaan..jgn jadi..tugas kerajaan menjaga kebajikan...

sekarang,media arus perdana ckp negara sedang membangun,maju,kaya ngn harta bagai..klu da kaya patutnye leh turunkn harga sesetengah barang..ni x..sibuk dengn video seks..xkesah ngn pentadbiran negara langsung..

ko boleh la bercakap pasal rizab negara bagai mcm..tp hakikatnye ko xtau pn ape yg ko ckp...ntah semberono je...

demn...nape la aku respon kt ko?..

Ape la korg nie..gaji x naik pun salah kerajaan ke.klu yg keje kerajaan tu ok la nak bersuara pun.tp klu yg keje swasta korg minta company korg naikkan gaji.Pekatan Haram ada memerintah di beberapa negeri.Ade ke gaji kakitangan yg bekerja dibawah kerajaan negeri gaji dorg naik.Hakikatnya tak..Contoh,bile kerajaan pusat bgi saguhati 500 atau 1000 kat kakitangan kerajaan pusat kerajaan negeri pun ikut jumlah yg sama.Kenapa x bagi lebih.Bagi la 2,3 bulan bonus..

@zaini..
ckp psal foreign debt la..apa la...da tau byk hutang, yg menteri2 tu duk abes duit rakyat tu pe cite??

bila rakyat suh ubah cara hidup..ikat perut ketat2..tp depa kat atas duk golek2 perabih duit rakyat...bodo la hangpa ni..bahlol wal tolol..

(Rafizi Ramli)

Kebelakangan ini subsidi seolah-olah perkataan kesat digunakan golongan berkuasa di negara ini. Subsidi dipersalahkan apabila defisit fiskal negara semakin meningkat sehingga dikatakan mampu membawa Malaysia ke arah jalan sama dilalui Greece dan Ireland baru-baru ini.

Penghapusan subsidi kini menjadi misi kebangsaan.

Memang eloklah rakyat Malaysia semakin sedar tentang kelebihan dan kekurangan sistem masyarakat yang terlalu bergantung kepada subsidi. Sikap bergantung kepada subsidi untuk mengawal harga minyak atau angan-angan bahawa harga minyak kita akan terus kekal pada harga sekarang untuk jangka masa yang boleh dijangka amat tidak realistik kerana sumber hidrokarbon mempunyai hadnya.

Sekalipun kita mempunyai simpanan minyak dan gas lebih besar yang boleh bertahan 100 tahun lagi, tidak wajar membazirkannya kerana bahan bakar yang diberi murah akan menjadi lebih mahal untuk dihasilkan dalam masa 20 tahun akan datang.

Rakyat Malaysia yang waras pasti memahami lama-kelamaan kita terpaksa meneruskan hidup tanpa subsidi bahan bakar.

Bezanya adalah cara debat hebat berhubung subsidi terpilih dilakukan kerajaan, terutama berkaitan subsidi besar bagi gas yang diberi kepada sektor tenaga serta jumlah hutang bagi caj perkhidmatan yang terpaksa diserap rakyat setiap tahun.

Kedua-duanya jelas terlihat dalam mana-mana kaedah pengurangan defisit fiskal.

Untuk rekod, bajet kebangsaan bagi 2011 memperuntukkan 8.7% daripada bajet operasi berjumlah RM212 bilion untuk caj khidmat hutang bagi semua pinjaman diambil dan dijamin Kerajaan Persekutuan.

Ini berjumlah RM18.4 bilion bagi faedah dan bayaran prinsipal setahun. Jumlah itu pasti terngiang-ngiang dalam pemikiran golongan yang tahu kira-kira di sebalik subsidi di Malaysia kerana ia jauh lebih tinggi daripada subsidi bahan bakar dan makanan ditanggung Kerajaan Persekutuan setiap tahun.

Apabila harga minyak mentah melonjak pada 2008, jumlah subsidi bahan bakar ditanggung kerajaan merupakan RM15 bilion (berdasarkan data Pemandu). Mengikut keadaan biasa apabila harga minyak mentah di antara AS$65 dan AS$85 setong, anggaran subsidi bahan bakar adalah antara RM9 bilion dan RM11 bilion setahun.

Sehubungan itu, hakikatnya – sekalipun harga minyak mentah sekali lagi melonjak seperti pada tahun 2008 (yang belum berlaku setakat ini) , jumlah keseluruhan subsidi ditanggung kerajaan tetap lebih rendah daripada caj khidmat hutang.

Dalam keadaan biasa, Malaysia membelanjakan dua kali ganda wang rakyat untuk membayar hutang terkumpul sejak beberapa tahun kebelakangan ini yang mencapai RM407 bilion pada akhir 2010.......

(lanjutab baca di )


*** Rafizi Ramli adalah Pengarah Stragetik KEADILAN

(Rafizi Ramli)

Kebelakangan ini subsidi seolah-olah perkataan kesat digunakan golongan berkuasa di negara ini. Subsidi dipersalahkan apabila defisit fiskal negara semakin meningkat sehingga dikatakan mampu membawa Malaysia ke arah jalan sama dilalui Greece dan Ireland baru-baru ini.


source: http://milosuam.blogspot.com/2011/03/wartawan-utusan-mengeluh-harga-barang.html#ixzz1IFXaw6wb

(lanjutan...... baca di http://www.keadilandaily.com/subsidi-pengguna-thailand-lebih-beruntung-daripada-malaysia/)

ada umporno nak lawan hujah rafizi ke?? kirim salam je la

dasar penyokong umporno pengikut membuta babi.

hihihih

UBAH CARA HIDUP KEPALA TENGKORAK...memang la rkyt boleh ubah..tp klu rkyat yg kerja mcm nak mampos dr pagi smpai mlm..last2 duit dok kena perabih jer byr minyak yg menggila naik,nk beli brg itu ini semua mahal...kalau dlm setahun berpuluh kali naik harga....mmg kepala tengkorak SI TUA tu! rakyat keje mcm nk mampos,yg kaya depa... common laa kpd yg sokong2 UMPORNO tu..tgk la si RM tu cukop la..rambut tayang seluruh dunia,aurat tak tutop!!! camtu ke pemimpin ISLAM????NAK BIMBING BINI SENDIRI BAGI ELOK AKHLAK PON XLEPAS..rambut tinggi mcm hape..ingat cantekkk SGTTTT???????.NK PIMPIN RAKYAT CMNA??CAMNI LA JADINYA..... MALAYSIA OH MALAYSIA....

OOO..JAP2 AKU NAK TAMBAH...TAK PERNAAAAAAAAAAHHHHHHH LAAAAAAAHHH AKU TGK SI PM KESAYANGAN AMPA TU BERUCAP LAM TV KAN, DIA BACA CTH2 AYAT DARI ALQURAN KE,BAGI HADITH2 KER...RELATE KAN DGN SESUATU PERKARA....



RETI MENGAJI X??? PAHAM DAK KALAU ORG CKP ARAB DGN DIA????


P/S :AKU TNY JE..SBB AKU XPENAH TGK..KLU ADA SESAPA PENAH TGK BAK MAI LA LINK KT AKU..AKU NK TGK SIKIT PM AMPA TU BERUCAP..BERKATA2 BERHUJAH BERLANDASKAN HUKUM HAKAM DAN SYARIAT ISLAM..

ZAAINI,LU MEMANG BODOH GAMPANG!!

zaini...............bangangggggggggggggggggggg...

benci umno hingga kiamat delete 2 April 2011 at 14:02

malaysia bangkrap??? ye betul bangkrap kerana umno...rasuah harus sana harus sini...dah takde duit...paw duit rakyat naik itu naik ini..itu semua cukai yang org2 kg tak nampak...tapi masih bebal menyokong siperasuah!!!

BN (Barang Naik)

bagus laa barang naik. ni manifesto tersembunyi bagi khas bagi rakyat tercinta yg menyokong BN / umno bermatian. trima laa x yh merungut, kebulur pom trima jer janji bN dan umno tersayang korang dapat memerintah kah3

zaini ko mmg ckp pakai otak...otak 'lembu'..patut kna rejek universiti je ko nih..

generasi Y

Dari pemerhatian saya UMNO saja yang layak perintah.
Depa ada pengalaman banyak. Lani ni ekonomi baik.
Semua rakyat senang. Tak ada yang mati kelaparan. Belajarlah bersyukur.

Kalau barang mahal tak payah beli.
Kalu ayam mahal makan ikan bilis.
Kalu Gula mahal, kurangkan makan gula.
Kalu rumah mahal, sewa rumah tak payah beli.
Kalu minyak naik. Kurangkan aktiviti naik kenderaan.
Kalu yuran sekolah mahal, tak payah hantar anak kesekolah.
Kalu anak tak berilmu, baru padan muka.
Kalu semua barangan makanan mahal, amalkan puasa sunat.

penipu la duit rm1200 leh tahan 6 bulan..siap bli brg harga 500 lg..
mkn megi hari pon xckup beb..
xkn hari2 jalan kaki..mlm2 duk umah mkn megi..
xtgk tv,xpkai air sbb nk saving slama 6 bln tuu..kencing kuat la luu...
bila musim politik,duit brjuta2 d laburkan utk maju kan kawasan yg dorg menang..bile nk naik kan minyak, ckp xleh nk naikkan subsidi plk..
dorg bagi rakyat subsidi tu sbb taraf gaji org kt sini gaji rendah sgt..
tax tinggi..ble pinjam ngn bank, intrest naik dan smakin naik..
xyah nk banding2 laa..klu x,watpe ckp maju...baik ckp negara kita byk hutang dgn bank luar..ckp suruh jimat, kempen inflasi xde pon..kempen naik basikal ke, kalau ade pon skadar penuh kan syarat aktiviti je..pasu xde iklan dh
klu psl negara ni byk muslihat..byk alasan..tp kata nk bantu rakyat..
selagi kte xjadi kafir miskin, dorg xde lah tolong..bersamamu mmg xkn smpai lah kan..pratus penceraian pon naik..korg hidup senang bleh laa..mak bapak da ade tanah,duit berlambak2...xkn kami yg susah2 ni nk salah kan mak bapak kami plk???

PAKAR PEMAKANAN delete 9 May 2011 at 23:49

BAGUS LA GULA MAHAL..KURANG SKET PENYAKIT OBESITY & DIABETES RAKYAT MALAYSIA NI..HAHA

ZAINI,,,,rm 1200 ???bli jam 500...baki 700,,,hidup 6 bulan????hebat,,,sah KEDEKUT NI...makn roti skeping sari...mnum i paip ari ari...x masuk akaiiii,,,nk bodek puuun ...agak agaklaaaa,,

saya sorang peniaga runcit kampong , yg agak terkesan ngan harga gula naik nih ,modal sekarang cina pemborong bagi 2.28 sen ,kerajaan suruh jual 2.30 ,agak2 ngan 2 sen tu kalo dah tolak plasik bugkus boleh untung ka,lebih baik tak payah jual..aku kesian ngan akak jual kuih dan kedai kopi.brapa plak la depa nak letak harga skang nih.mmg kerajaan nih tadak timbangrasa btol

salam semua

saya sokong kerajaan sekarang

saya hidup tidak merempat kerana kerajaan sekarang

saya cukup makan kerana kerajaan sekarang

saya belajar tinggi sebab kerajaan sekarang

mak bapak saya tidak miskin sebab kerajaan sekarang

anak2 saya dapat belajar dengan aman sebab kerajaan sekarang

saya dapat hidup aman bahagia di bumi malaysia ini atas kehendak Allah dan pemerintahan yang ada sekarang.

setakat gula rm2.30 takkan nak bising2...naik 20sen utk sekilo, bukan untuk 100 gram. Sila marah peniaga yang ambil menaikkan harga sewenang2nya gara2 20 sen.

Gara2 20sen sekilo, segelas air naik 30 sen. Gara2 20sen, kuih naik sebiji 20 sen.
Gara2 20sen barang2 yang tidak menggunakan gula juga naik mencanak2????

Sekilogram GULA di rumah saya tidak pernah habis dalam masa sebulan.

Ubahlah cara hidup....kurangkan gula dalam minuman, lebihkan manis dalam senyuman.


EmoticonEmoticon