Monday

KRISIS BEKALAN DIESEL : MENTERI GAGAL HARUS LETAK JAWATAN


Kenyataan Media
26 April 2013 | 10.15pm

KRISIS BEKALAN DIESEL : MENTERI GAGAL HARUS LETAK JAWATAN

Hari ini berlaku fonomena kebanyakan stesen minyak di seluruh negara telah kehabisan minyak diesel.

Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) menggesa pihak bertanggungjawab agar segera tampil menjelaskan situasi sebenar yang berlaku, serta menyediakan pelan terbaik untuk selesaikan krisis ini.

Che'GuBard sendiri sudah 6 jam terperangkap di pekan Bentong kerana kenderaan yang dinaiki telah kehabisan diesel. Che'GuBard dalam rangka lawatan ke pantai timur, dalam perjalanan dari Kuala Lumpur ke Kuantan untuk progam bersama SAMM Pahang sebelum ke Kemaman lewat malam ini untuk program seterusnya.

Satu pengalaman yang luar dugaan apabila mendapati dari Gombak hingga ke pekan Bentong, 9 stesen minyak yang disinggahai semuanya kehabisan minyak diesel. Di hampir semua stesen minyak kelihatan lori dan kenderaan yang menggunakan diesel tersadai.

Dari maklumat rambang yang diperolehi, banyak stesen minyak di seluruh negara mengalami kehabisan diesel, pengguna khususnya pemandu lori mengeluh. Krisis ini dikatakan bukan hanya berlaku di semenanjung tetapi turut berlaku di Sabah dan Sarawak.

Perkara kehabisan diesel ini juga sebenarnya telah banyak terjadi kebelakangan ini dan hari ini merupakan keadaan paling parah kerana hampir semua stesen di laluan utama negara kehabisan diesel.

SAMM dengan ini turut menuntut penjelasan dari menteri di Kementerian Hal Ehwal Perdagangan Dalam Negeri dan Kepenggunaan Datuk Hasan Malek, mendesak kegagalan ini menteri harus ambil tanggungjawab penuh.

Sudahlah baru-baru ini menteri yang sama 'berotak ayam' apabila memberi respon terhadap kenaikan harga ayam dengan jawapan jangan makan ayam. Apakah kali ini kehabisan diesel maka menteri akan cakap jangan guna diesel?

Apakah ini juga bibit-bibit permulaan untuk mengolah alasan kenaikkan harga diesel selepas ini? Atau adakah ada pihak 'atasan' sendiri terlibat dalam penjualan atau menyorokkan diesel berkuota subsidi?

Menteri 'berotak ayam' jelas memalukan kabinet kerana gagal hingga menyebabkan krisis yang menyusahkan rakyat. Bukan rakyat minta percuma, tetapi soalnya bekalan gagal disediakan kerana tidak diuruskan dengan baik.

Justeru, jika menteri gagal tampil memberikan penjelasan munasabah, menteri tersebut haruslah letak jawatan.

CHE'GUBARD
Pengasas
Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM)

**Kenyataan ini ditulis jam 10.10mlm ketika tersadai di stesen shell pekan Bentong bersama puluhan pemandu lori

20 comments

mana mat guling bn ni?tengah bkubang kot,kan setaraf lembu nfc.selalu cpt je melalak dgn hujah bodoh gulingnya.kahkahkah...

If you are in the petroleum retailing business you will know who the culprits are. And the authorities are playing wayang china, membodohkan rakyat semua.

If you are in the petroleum retailing business you will know who the culprits are. And the authorities are playing wayang china, membodohkan rakyat semua.

Ait...0109 mmg otak badigol lol otak lembu yang guling2 tu bkn kah puak samm apa jena mengena dengan bn.mmg dasar lol ko ni.ko ni bkn bodoh tp bebal sesangat.

Rakyat yang bodoh adalah dari suku sakat yusof janggut lah.lol

Btul tu bro..Yg guling2 tu bukan group2 samm ke..melalak sambil menggulingkan badan di jalanan mengharapkan diangkat sebagai hero kononnya..hakikatnya ialah tak ubah seperti badot yg diketawakan atas kebodohan sendiri.

Btul tu..group samm lh yg menggulingkn badan sambil menyalak di jalanan..

Chegu bard buzy btul round 1msia sampai keta diesel pon abis..biar btul!!!
Kutipan derma guaman dh dpt target tak..jgn lupa masukan sekali kos rokok,myk diesel dll..
Hidop samm...an!!!

mat guling is coming.kahkahkah

0931 adalah bangkai hidup yang boleh berkata2
Jangan lah kita mengambil hati kat dia ni
Maklomlah dasar macai yang di bayar upah untuk memaki hamun tp ingatttt..
Duit yang ko makan dan bagi kt anak bini emak bapak ko makan nnt x jadi darah daging.tp jadi bangkai hidup gak macam ko

Diesel habis? Siapa yang habiskan? Lanun-lanun sepet, tak percaya? Sila lah meriki station pump pada waktu tengah malam dan saksikan mereka membeli diesel bertong-tong untuk dijual semula pada harga industri, hanya sepet sahaja yang sanggup buat begini, di utara di sempadan? Negeri mana tu ya?

ciku bad tue dpt elaun ek
brape dpt?

bertepuk tangan bila pemimpin bersin,bila pemimpin kentut mau disorak sorai.penghinaan madey lg kepada ahli umno.benar kah kata kata madey.

Kenapa klau ko keja dlm petroleum line? Ko tahu segala2nya ke? Dan ko je yg betul dan org lain salah? Emm.. Org lain kene petreum line juga..

Betul tu..ada yg nak tangkap taik cirit pemimpin umno untuk buat berkat. Hahaha

Dapat agin kentot pemimpin umno je lah. Hahaha

Mat guling tengah hidu agin kentot najib. Hahahaha

Melayu umno bnyak jahat lo. Dap bnyk bagos lo.

ermmm....bila agaknya minyak nak naek harga ek. Hapusknlah minda subsidi ni.

NUAR GAGAL pru 13 slamber jer sampai skang x ltak jawatan lagi sbgai ketua pmbngkang hehehe


EmoticonEmoticon