Monday

Raja-raja Melayu dihina depan Kedutaan Malaysia di Myanmar


TERSEBAR di media sosial gambar raja-raja Melayu dihina dengan biadap sekali, kejadian itu dikatakan berlaku depan Kedutaan Malaysia di Myanmar.


Gambar Raja-raja Melayu yang menjadi ketua agama Islam bagi negeri-negeri di Malaysia itu digantung dengan selipar dan seluar dalam. Perbuatan biadap itu mencetuskan kemarahan warga media sosial.


Kejadian itu dipercayai ada kaitan dengan tindakan Malaysia yang mulai lantang mengkritik serta menunjukkan solidariti  terhadap penduduk Islam Rohingya yang dibunuh beramai-ramai oleh Kerajaan Myanmar.

Berang dengan perbuatan yang melampau biadap itu, orang ramai bukan sahaja mendesak kerajaan Malaysia memutuskan hubungan diplomatik Melaysia dengan Myanmar malah menuntut kerajaan menghalau semua pekerja Myanmar yang tinggal di negara ini.

Sebelum ini puluhan Sami Buddha dilaporkan berhimpun depan Bangunan Besar Kedutaan Malaysia di Yangon Myanmar membantah sokongan Kerajaan Malaysia terhadap Etnik Rohingya yang dibunuh kejam oleh kerajaan Myanmar.

Kumpulan Sami Buddha itu berhimpun sambil mengutuk Malaysia yang disifatkan cuba campur tangan dalam hal ehwal dalaman negara Myanmar.

Update:

Hasil tinjauan mendapati gambar ini sebenarnya telah diedit (ubahsuai) oleh individu tidak bertanggung jawab dan biadap. Ini dia orang yang mengubahsuai gambar tersebut:

KLIK — Ini orang yang ubahsuai gambar menghina raja Melayu

18 comments

Sudah saya syorkan serta sudah saya nyatakan ...

Kalau Najib ada "teloq" , tutup saja kedutaan , putuskan hubongan diplomatic dan kerabat balik warga Myanmar yang ada kat Negara ini .

Jadi sahlah agama Budha Manymar ni agana yang suka membunuh. Kalau tidak mengapa penganut-penganut budha di Malaysia tidak sama-sama membantah pembunuhan tersebut.

Burma ni budha kunyit. Buddha byok mazhab

Perbuatan menghina agong, para sultan dan raja raja melayu di Malaysia yang di katakan sebagai "PAYUNG AGAMA" boleh lah di kata kan satu perbuatan yang tidak beradab.

Perkara ini patut di lihat dari sudut yang luas dengan tidak menjumud kan fikiran se seorang. Ia nya berlaku di atas kehendak ALLAH di mana se setengah para pemimpin UMNO menganggap Najib yang banyak menyusahkan Rakyat itu merupa kan "RESTU" dari ALLAH konon nya. Juga elok lah kita berfikir sejauh mana kah keberkesanaan mereka yang di gelar "PAYUNG AGAMA" mengadaptasi diri diri mereka yang di gelar demikian keatas perbuatan mungkar yang umum ketahui di laku kan oleh para pemimpin Negera terutama PM sendiri dan yang lain lain. Elok lah kedurjanaan yang di lakukan oleh para sami yang bahlol sebagai jalan untuk mengkoresi perbuatan mungkar yang mereka laku kan.

kita membantah sebb pembunuhan kejam manusia di Myanmar. kebetulan mereka dibunuh kerana mereka islam. maka lagilah wajib kita membela mereka.

yg herannya agama Buddha dan sami Buddha ni manusia atau apa? adakah membunuh org tidak bersalah salah satu ajaran Buddha?
Buddha tempat lain yg baik sepatutnya menentang Buddha jahat Myanmar, bukan membela pembunuh.

Buddha baik tempat lain patut bantah mereka dan beritahu betapa mereka ditempat lain dilayan seperti manusia oleh masyarakat dunia.

sukakah mereka kalau masyarakat dunia lain membunuh dan mencincang mereka ditempat2 lain?

sgt bodoh penghapusan etnik kerana rohingya adalah manusia islam yg baik. mereka boleh maju dan berguna kepada Negara Myanmar itu sendiri. mereka boleh jadi rakyat yg memberi sumbangan membangunkan Myanmar.

tp kebodohan Buddha Myanmar menafikan semua itu. mereka lebih selesa menadah mangkuk hayun minta sedekah. dlm keadaan daif begitu mereka rupanya mampu mengangkat senjata pula utk membunuh umat islam. dasar Buddha jahat Myanmar adalah syaitan bertopeng Buddha.

Buddha baik diserta dunia patut bantah Buddha syaitan Myanmar.. ikut jejak kaum yahudi serata dunia yg membantah Zionist Israel yg kejam itu. malah mereka membakar bendera Israel.

kalau nyawa manusia dibuat seperti sampah yg tidak berguna, itu bukan manusia namanya. dunia patut pinggirkan mereka.

tunggu apa lagi kerajaam Malaysia....halau ja kedutaa Myanmar
Dah tahap melampau ...jgn berlembut lagi .....

Myanmar is the evil country....Their peoples is not civilision and is like 'Frog in the coconut shell'.that why their life culture is like wild animals...Boycoot the Myanmarpigs.

Betoi!....halau saja kedutaan Myanmar dan halau juga pati-pati Myanmar yg berugama Buddha dari negara kita....buat apa kita simpan dan tolong warga dari negara setan itu.....

bukan org melayu pn benci bangsa selain melayu ka kat Malaysia ne???cina d panggil babi..india d panggil keeling...org2 borneo dipanggil org hutan org sakai???so skrg persoalan apa bezanya melayu d sini dgn sami2 d sana???just saying...

This comment has been removed by the author.

Tengok sedutan dari filem Bang Rajan (2000) ciptaan dari pengarah filem Thailand. Siam vs Burma. Kerajaan Burma (Myanmar) memang suka membunuh kanak2, wanita, orang tua dalam filem tu. Itu tanda Kerajaan Myanmar dulu dan sekarang memang tiada hati perut, tidak berperikemanusiaan. Kalau berbalik kepada sejarah Melayu pun, Kerajaan Burma dulu memang suka berperang, dikategorikan sebagai pemerintahan yang zalim nak takluk tanah melayu. Tapi Alhamdulillah rakyat dulu bangkit menentang kezaliman kerajaan Burma. Cuma bezanya rakyat melayu dulu dengan sekarang, rakyat melayu dulu berani dengan tindakan tapi rakyat melayu sekarang berani dengan berkata-kata.

awat depa tak letak selipar kat gambaq pm & bini dia.

ORANG MYANMAR DNA MEREKA DNA YANG CEKUP KERONGKONG DAN TERUS DITARIK KELUAR ! BERANI KE PAHLAWAN MELAYU BERTARUNG ? BELUM APA-APA DAH PANIK TENGOK KERONGKONG DITARIK DAN DARAH BERSEMBUR-SEMBUR ? KAH KAH KAH...

Ini akibat kerja2 bodoh Umno dan Pas. Saluran diplomatik yg ada tak gunakan. Kedua2 parti tersebut patut disalahkan sehingga raja2 yg menjadi mangsa.

Kita marah atas kezaliman terhadap org rohingya. Tapi tlg jgn over sgt. Kita pun bukan suci sgt. Jgn lupa ada org di mongolia masih bersedih diatas pembunuhan altantuya.

Saya setuju dgn Anon 13:52. Kenaoa Raja-raja Melayu dihina? Sebabnya mudah iaitu tindakbalas drpd org Myanmar ekoran tindakan pemimpin2 negara kita yg terlebih cerdik.
Cuba kita tanya diri sendiri, kalau pemimpin2 negara kita ajak berbincang pasal isu Rohingya dgn kerajaan Myanmar mengikut saluran yg betul, adakah kejadian menghina Raja-raja Melayu akan berlaku? Sudah tentu jawapannya tidak sama sekali. Mudah saja. Kenapa kita nak mengeruhkan lagi keadaan dgn komen2 yg terlalu beremosional.
Kalau nak komen pun jangan terlalu ikut perasaan. Emosi kena jaga. Nak marah sgt org Myanmar buat apa. Kita yg mulakan dulu. Salah kita jugak. Jgn terikut2 perangai buruk pemimpin2 kita yg jelas ada agenda peribadi.
Lagipun kitorang bukannya tahu sangat cerita penindasan puak Rohingnya di Myanmar. Kita tak tau siapa yg betul siapa yg salah.
Yg kita tahu tiba-tiba org Rohingya dibunuh, rumah dibakar, perempuan dirogol dan dihalau oleh kerajaan Myanmar dan jadilah org pelarian.
Itu saja kita tahu. Ada sesiapa yg berani kata dia tahu pasal isu sejarah kewujudan Rohingya secara detail apa sebab puak Rohingya dilayan sebegitu? Ada sebabnya dan isunya bukan sesenang yg kita sangkakan.


EmoticonEmoticon