Monday

Masaalah kewangan universiti, 6,000 pensyarah diberhentikan


SEBELUM ini pernah didedahkan bagaimana Universiti Malaya terjejas teruk dilanda masaalah kewangan sampaikan kemudahan institut pengajian awam itu terabai, dan ada pensyarah yang disuruh berhenti akibat tindakan kerajaan Najib Razak memotong peruntukan penting untuk universiti awam.


Laporan terbaru Akhbar Berita Harian melaporkan perkara serupa di mana pemotongan bajet untuk universiti sebanyak 40 peratus telah menyebabkan hampir 6000 pensyarah diberhentikan.


Hampir 6,000 pensyarah itu termasuk profesor diberhentikan dan tidak disambung kontrak perkhidmatan mereka sejak tahun lalu disebabkan universiti awam dihimpit masalah kekangan kewangan yang meruncing.

Kini dianggarkan hanya tinggal 29,000 pensyarah universiti awam berbanding jumlah seramai 35,000 orang yang direkodkan sebelum ini.

Presiden Kongres Persatuan Akademik Malaysia, (MAAC) Prof Datuk Dr Mohd Idrus Mohd Masirin, berkata pengurangan bajet pada tahun lalu antara 30 hingga 40 peratus untuk setiap universiti awam oleh Kementerian Pendidikan Tinggi memaksa pengurusan universiti tidak menyambung kontrak pensyarah berkenaan.

Beliau juga tidak menolak kemungkinan ada pensyarah yang diberhentikan sebelum kontraknya tamat.

"Pihak universiti tiada pilihan lain selain terpaksa mengurangkan jumlah kakitangan akademik yang diambil secara kontrak dan sementara," 

Tawar gaji lebih rendah

"Ada universiti terpaksa membekukan pengambilan kakitangan pentadbiran untuk mengurangkan kos malah ada juga di universiti memutuskan untuk tidak memperbaharui atau mengambil staf akademik walaupun secara kontrak atau sementara,"

Jika mengambil kakitangan tambahan sekalipun ia mungkin membabitkan bidang kritikal sahaja, tetapi bukan jawatan tetap kalau sebelum ini pensyarah itu seorang profesor dengan gaji Jusa A mungkin gaji Jusa C yang jauh lebih rendah akan ditawarkan kepadanya.



Pelik tapi benar, semakin banyak cukai GST dikutip semakin negara kita tiada duit. Sampai universiti nak bayar gaji pensyarah pun tak mampu.

Belajar rajin-rajin sampai jadi profesor pun tak guna jika tak pandai mengundi memilih pemerintah negara. Akhirnya pemerintah korup yang dipilih akan mengakibatkan kau kena buang kerja sebab duit rakyat habis kena rembat sampai tak ada gaji nak bayar pensyarah.

17 comments

Pemerintahan kerajaan yang amat teruk...Disebabkan hanya menanggung hutang akibat dari anak tiri najib dan konco mereka

Sial la jai. Menteri kata ayam mahal, tak payah makan ayam, makan ikan.

Sekarang ikan naik harga, ko nak suruh makan apa? Sardin tin pun dah mahal sekarang ni. Makan kangkung?

Menteri makan sedap2, naik jet, main golf kat australia, makan lobster yang turun harga. Rakyat ko suruh makan kangkung?

Ketahian apakah ini? Ahmad Maslan mana? Ko kata 1 kg gula dapat buat 100 gelas teh tarik?

mana kenyataan berani? haa ulang la ulang kenyataan yang sangat berani tu.

Maaf. Emosi.

Biar kami hamba sekalian rakyat susah asalkan pemimpin yang kami pilih hidup senang. Kita hamba rakyat kenalah berkorban untuk pemimpin barulah patriotik..kan..kan..kan..khaikptuiii!!!

Saya melalui zaman pemerintahan tengku abd.rahman hingga kini,tak pernah ada yg saburok kini,baru 7 tahun perintah,habis punah ranah negara dlm semua perkara,kalau lama lagi,walla hu a'lam,cakap mmg meletop,janji manis manis,tapi....

Mungkin ada orang akan berkata, itu bukan isu besar sangat pun.

Nampak gaya kerajaan Najib kena tukar. Tanda2 kehancuran sudah mula kelihatan. Peringatan kepada 4 juta lebih pengundi yg masih belum mendaftar, cepat2lah pergi mendaftar kat pejabat pos...selamatkan negara. Begitu juga bagi mereka yg undi BN pd PRU 13 lepas jangan ulang kesilapan yg sama. Janganlah terpengaruh lagi dengan janji2 manis Najib yg hanya menguntungkan Najib saje. Najib memang pandai cakap tapi utk mengotakan apa yg dijanjinya...mimpi sianglah.

Najib sudah gagal uruskan ekonomi negara dengan baik. Bukan sahaja gagal tapi tiada idea nak pulihkan ekonomi negara yg semakin teruk. Memberi mandat kpd BN pd PRU akan datang hanya akan memberi kesan yang lebih teruk kpd negara. Kos sara hidup semakin meningkat, Kadar pengangguran semakin meningkat. Kadar inflasi semakin meningkat. Itulah kesan buruk melanda negara akibat kegagalan Najib tadbir urus negara.

Fikir2kanlah sama ada nak terus pilih kerajaan yg lemah dan korup.

moga pemimpin pemimpin BANGSAT ini semua kena angin ahmar tahap 10.....aminnnnnnnn

Simpati pada pensyarah intan berlian... pigi mampus pensyarah kangkung

Jumlah manusia yang masih sama dengan katak bawah tempurung terlalu ramai berbanding yang mindanya berfikir di luar kotak pemikiran... maka atas sebab itulah kerajaan BN kekal berkuasa.. nisbah katak bawah tempurung dengan manusia normal boleh dianggarkan 5:1

Gagal tadbir urus negara masih boleh dimaafkan sbb dia tak berkemampuan, TAPI rembat duit rakyat dan salahguna wang rakyat utk kegunaan anak bini boros TAK boleh dimaafkan. MESTI DIHUKUM HUDUD!!

ya,katak bawah tempurong memang banyak,itu dulu ,tapi kini dah kurang sebab tempurong pun dah kurang,ada satengah bangsa makan katak yg dimasak guna tempurong,temporong kelapa banyak dekat Bagan Datok ,tempat zahid hamidi org yg berfikir diluar kotak,tu tengoklah kotak apa,kotak kasut ke,kotak buat isi barang ke,,nisbah katak bawah tempurong kena tanya Hj.Nisbah,rumah dia dekat Batu Pahat,dia pandai kira kira,BN menang sebab yang pangkah BN semua katak,Sekian dari saya,'Orang kuat AMNO'

korek sini, kambus sana.
potong bajet IPT, tambah kat BRIM ke

Segalanya bermula drp kepincangan wanemdibi, hutang/tanggunggan negara meningkat berbilion ringgit yg trpaksa dibyr mggunakn duit rakyat hngga ke anak cucu.Pengaliran wang wanemdibi msk ke akaun jibby 2.6 billion adalah titik permulaan krisis ekonomi.

Gabenor Bank Negara(Zetty) dh kesan adanya kemskn wang ke akaun jibby & melaporkn kpd Peguam Negara(Ghani Patail).Ghani mnta laporan jibby tp jibby xmengaku. Ghani maklumkn pd TPM(Muhyidin) & Muhyidin tnya pun jibby kata xde wang msk ke akaun dia. Akhirnya semua yg trlibat..Zetty,Ghani Patail & Muhyiddin telah disingkirkn.
Hinggakn Menteri Kewangan ke2 (Ahmad Husni) pun letak jawtn sbb tknak bersubahat dgn penyelewngan yg brlaku pd wanemdibi.
Situasi tsb tlh menggambrkn adanya konspirasi salah guna kuasa & wang oleh jibby utk kepentingan diri sndr. Itulah yg mnjd punca pergolakan yg brlaku dlm negara kita skrg ini.
Dr situ bermulalah episod utk menutup segala kepincangan dgn wujidnya GST..Kenaikan Hrga Keperluan asas (minyak masak & gula)..Penjualan Aset2 Negara kpd China (TNB,Lapangn Terbng TUDM Sg.Besi, Proton, Projek Landasan Keretapi Barat ke Timur, Forest City JB, dll), pengurangan Budget Negara tehadap Kem.Pendidikan & Kem.Kesihatan utk rakyat. Semuanya bg mendptkn wang bg membyr segala hutang2 wanemdibi.
Peningkatan kos sarahidup & pembuangan pekerja trmsklh Pensyarah2 sbnrnya brpunca drp penyelewengan dlm wanemdibi.
Jibby terlalu banyak menyalahgunakan kuasa & wang rakyat utk kepentingan diri sendiri. Itulah yg mnjd kemarahan rakyat marhean skrg ini.

SLM..kate pensyrah???tkkan semua nk org suapkan!!nk gaji mahal2 kemudian lawan kerajaan..baguslah berhenti..APA lgi yg x kenang budi kerajaan..yg dok melalak lawan kerajaan tp x sedar diri kerajaan yg bg peluang kerja..kalu terrer sgt keluar je Dr sistem org2 kerajaan boleh mentadbir negara INI..tgk TURKi buang kakitangan kerajaan yg melawan..mung blh keje dg kerajaan selngor dn Kelantan??boleh ke?kahh..kahh

Salam Tuan..kalau miskin jg salahkan org..kau x malu bangla n indon dtg sini boleh Kaye?mung ni mesti sekolah dulu kaki lompat pagar ni..tulah degil..x malu blh mintak bantuan kerajaan ajar mung berniaga..byk peluang kerajaan bagi..mung keteqaq x blh embe Nk to long..

Insyallah BN akan terus menerajui negara ini..jk Nk tukar kerajaan tukarlah dg yg lg baik dr BN..Ade ke??ni puak mung nk bg puak DAP-PKR-AMANAh..ouhh jahanam negara ni..parti penuh kurap kayap..insyallah kami akan menang besar dlm pilihanraya nnti..PAS skrg lebih cerdik dr dulu..Tk sgup tgk mat sabu jd mnteri..mesti kena gelak dg org kuar..harghhh

Tk pyah lebel org katak..BN akan menang jgk..kt sini melalak bukan main...haaa tulah dulu main2..sekolah ponteng memanjang..kn ssh skrg..tupon time BRIm berebut mintak..kah.kah Pakatan Haram jadah takkn menang..pilih blogpon dh nmpk thap minda rendah..bacalah yg elok sikit baru x jdi katak bwh tempurung..kesian bangsaku ni..


EmoticonEmoticon