Monday

Kenapa straw diharamkan di Malaysia?


SEJAK dua tiga hari kebelakangan ini, heboh tentang berita pengharaman straw oleh kerajaan Malaysia. Ramai yang tertanya-tanya, kenapa straw diharamkan?

Aku pun pada mulanya pun rasa hairan juga, tak ada angin tak ada ribut tiba-tiba straw diharamkan.

Aku ada buat sedikit carian di atas talian, dan dari hasil carian itu, aku lihat pengharaman 'straw' sebenarya ada kaitan dengan pencemaran alam sekitar.

Seperti yang kita tahu, bahan-bahan kegunaan harian kita yang dibina atau diperbuat daripada plastik, adalah sangat berbahaya kepada alam sekitar kerana sifatnya yang sangat sukar diurai dan dihancurkan untuk kembali sebati dengan tanah.

Justeru pencemaran plastik ini sangat-sangat mengganggu ekosistem, di mana bahan-bahan plastik terbuang ini dilapor memudaratkan haiwan liar di darat dan di laut.

Di bawah ini beberapa fakta yang aku temui berkenaan pencemaran plastik:

1. Lebih 100 juta haiwan marin maut setiap tahun berpunca daripada pencemaran plastik di laut — National Georgraphic/John Cancalosi.

2. Pencemaran plastik di lautan menjejaskan sekurang-kurangnya sebanyak 267 spesies hidupan-hidupan liar seluruh dunia yang terdiri daripada 86% spesies penyu, dan 43% pelbagai spesies mamalia marin.

3. Kajian mendapati jika tren semasa berterusan, jumlah pencemaran plastik akan melebihi jumlah ikan-ikan yang berada dalam lautan menjelang tahun 2050.

4. Negara kita Malaysia merupakan negara ke-8 dunia yang menyumbang kepada pencemaran plastik paling besar di lautan.


Bayangkan, negara Malaysia yang kecil ini rupa-rupanya menjadi penyumbang yang sangat besar terhadap pencemaran plastik dunia.

Straw atau penyedut minuman kebanyakannya diperbuat daripada plastik dan ia adalah antara barang plastik paling banyak digunakan dalam kehidupan seharian. 

Jadi boleh kita fahami, inilah sebab mengapa kerajaan Malaysia mengambil keputusan untuk mengharamkan penggunaan straw. 

12 comments

Pencemaran plastik di malaysia kerana kita sendiri import sampah ke sini. Dah settle belum isu tu? kuasa dah ada, buat kerja je la

Kat Selangor tak boleh guna beg plastik. Kalau nak guna bayar 20sen. Duit tu pgi mana tak tau. Tak buat di seluruh negara ke? Straw plastik kalau nak guna tak caj 10 sen ke?....

rejim yg lebih perhatian sgt dgn benda2 kecil..kasut sekolah/straw..tak ada agenda yg lg besar ke..ekonomi pelaburan kn lbh utama..duduk jangan lari buat kerja.

baik punya jilat ye. dh jadi milo basi.

Laaa, kamu (semua tanpa nama di atas) duduk bermain di laman sembang blog ini rupa-rupanya. Parti kamu dah nak karam, kamu masih galak nak memprovokasi orang. Pergi jaga parti kamu. Ubah supaya lebih inklusif. Ubah perangai. Jadilah lebih bijak. Dengan cara itu barulah parti kamu boleh bangkit. Ini tidak, asyik nak menjahat sahaja. Pergi!

Pembangkang hari ini adalah pembangkang yang pentingkan kemajuan negara. Bukan macam pembangkang sebelum ini yang akan bangkang semua perkara yang dicadangkan kerajaan. Padahal bila sudah jadi kerajaan perkara yang dibangkangnya dulu yang hendak dilaksanakan. Cari sendiri le apa dia isunya. Banyak terdapat di pasaran.

Pembangkang.... hahaha pembangkang... kerja bangkang walaupun sudah terkangkang... masa berkuasa berlagak dan sombong bila hilang kuasa sibuk nak jaga rakyat kononnya. Rakyat susah sekarang hasil dari kerajaan BN terdahulu... bukan 4 bulan ni baru rakyat rasa susah.... kalau tak mau benggong jangan makan dedak... hahaha

😂😂😂😂 umngok tengah mengamuk


اننا في شركة الرائد للخدمات المنزلية نقدم خدمات ممتازة في الدمام بافضل الاسعار بجودة عالية لمزيد من الخدمات تفضل بزيارة

شركة مكافحة حشرات بالدمام شركة مكافحة حشرات بالدمام
شركة تنظيف سجاد بالدمام شركة تنظيف سجاد بالدمام
شركة تسليك مجاري بالدمام شركة تسليك مجاري بالدمام
افضل شركة تنظيف بالدمام افضل شركة تنظيف بالدمام
شركة مكافحة الفئران بالدمام شركة مكافحة الفئران بالدمام
ارخص شركة نقل عفش بالدمام ارخص شركة نقل عفش بالدمام

Aduh..masih tak prehatin kat OKU..apa lah nak jadik..


EmoticonEmoticon