Rupanya Bank Negara pernah tegur kewangan Tabung Haji yang teruk pada tahun 2015

ISU berhubung Lembaga Tabung Haji (LTH) dilapor memberikan dividen secara haram sejak tahun 2014 yang didedahkan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri Hal Ehwal Agama Dr Mujahid Yusof Rawa semalam sebenarnya bukanlah perkara baru.

BACA — Tabung Haji bayar dividen haram

Bank Negara Malaysia (BNM) sebelum ini pernah menghantar surat dalam tahun 2015 kepada kerajaan bagi menarik perhatian negara tentang kedudukan kewangan LTH yang membimbangkan.

Dalam surat yang ditandatangan oleh gabenor BNM, Zeti Akhtar Aziz itu turut menyebutkan tentang paras rizab yang rendah dan menegur amalan Tabung Haji mengagihkan dividen dan bonus kepada pendeposit yang jumlahnya melebihi keuntungan semasa.

Surat Bank Negara

"Amalan pengagihan dividen dan bonus kepada pendeposit yang secara puratanya melebihi keuntungan semasa (purata sebanyak 107% bagi tempoh 2012-2014), mengakibatkan paras rizab keuntungan terkumpul LTH yang sememangnya rendah untuk terus merosot, sehingga tidak mencukupi untuk menangani prestasi lemah pasaran ekuiti terutamanya pada tahun 2015." tulis surat itu.

Surat yang bertarikh 23 Disember 2015 itu juga turut merujuk kepada peruntukan Seksyen 22 Akta Tabung Haji 1995.

"Menurut peruntukan Seksyen 22 Akta Tabung Haji 1995, LTH tidak boleh mengisytihar pengagihan dividen dan bonus kepada pendeposit sekiranya nilai aset kurang daripada nilai kesemua obligasinya," tulisnya.

Dari sini kita dapat lihat bahawa isu Tabung Haji memberikan dividen secara haram kepada penyimpan bukanlah perkara baru.

Namun menteri-menteri yang terlibat, seperti Asyraf Wajdi dan Najib Razak berpura-pura seperti tak pernah tahu kedudukan kewangan Tabung Haji yang telah sekian lama membimbangkan itu.

Di bawah ini surat yang dimaksudkan, silakan baca sendiri.

Surat Bank Negara

Surat Bank Negara

Surat Bank Negara

Kewangan Tabung Haji dalam keadaan teruk pun masih tetap nak bagi dividen kepada pendeposit. Kenapa? Sengaja nak jahanamkan Tabung Haji? Sengaja nak jahanamkan duit Umat Islam? Atau sebab nak meraih undi?

11 Comments

  1. Setahu aku kesemua pekerja2 dan pengurusan Tabung haji terdiri dari orang2 alim dan berpengetahuan tinggi dalam ilmu dan hukum agama tetapi kenapa tiada seorang pun yang bangkit untuk menegur? Bukankah mencegah kemungkaran dan menyeru kepada kebaikan adalah prinsip utama dalam Islam dan Tabung haji sebagai badan yang berteraskan Islam seharusnya dilindungi oleh pekerja2nya yang semuanya beragama islam bahkan mempunyai ilmu agama yang begitu tinggi. Kenapa kemungkaran serta penyamunan ini disenyapkan dan dilindungi oleh orang2 agamawan? Takut? Takut kepada manusia lebih dari takut kpd Allah? Jika begini adalah lebih baik Tabung Hjai diuruskan oleh para profesional dan bukan dari jenis agamawan yang bisu. Sia2 dan buang masa lebai2, ustaz2 dan ustazah dok dalam Tabung Haji kalau mereka ini ibarat syaitan bisu.

    Nick.
    Cape Tiger.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jadi mutawwif haji bukan kena pandai tengok management account. Hehhee. Sebab tu mereka buat tak tahu. Janji bonus dividend meriah.

      Delete
    2. Saudara Nick, itu sahajalah lambang orang alim di negara kita. Mereka ada telur tetapi telur itu kecut berkedut. Mereka semacam tidak takut kepada Allah SWT sebaliknya takut kepada Najib dan menterinya sahaja pada waktu itu.

      Delete
    3. Kalau dah masuk dalam tong taik memang x boleh nak elak diri dari terpalit dengan tahi..

      Delete
  2. ynag duk buat kasau kat ejensi kerajaang orang politik
    tak ramai ketua ejensi yang berani lawang depa
    kes menara th 1997 jaman sapa pm
    sejarah tetap sejarah

    ReplyDelete
  3. simple jawapan..
    "bila urusan sesuatu perkara di letakkan pada bukan ahlinya"

    yg banyak komen, yg banyak mencari salah, yg banyak bising, bukan pernah duduk dlm tabung haji pun..
    tapi seolah2 terlebih tahu apa yg berlaku dalam Tabung haji tu..

    tuduhan2 yg d berikan pun perlukan penyiasat, sebab mempersoalkan memang senang.. tapi suda pasti yg di persoal lebih tahu keadaan sebenar berbanding yg mempersoal..
    paling hebat, yg tiada kena mengena seolah2 paling arif, lebih arif dari yg mengusul persoalan dan dari ahli yg di persoal..

    dunia zaman kini sgt

    ReplyDelete
    Replies
    1. Orang cakap pakai FAKTA FAKTA FAKTA. Dah bagi bukti surat BNM kat atas tu.

      Bukan macam lebai pas, ilmu kewangan pun tak ada. Dengar penerangan, puas hati. Padahal ada bank telah didakwa dan didapati bersalah dalam isu 1mdb

      Delete
    2. Dah siasat lah tu.. Di semak oleh Auditor sehingga dapat tahu Bank Negara hantar surat

      Tak perlu duduk dalam TH sebab itu ada pemimpin yang di lantik dan ada Ketua Pengurusan yang di beri AMANAH ..

      Apa hanya yang di persoal lebih tahu? Ini macam patut lah taksub sangat pada Hadi Temberang.

      Tak ikut Islam Hadi, di kafirkan.
      Keluar parti di laknat di maki
      Bila pemimpin ambil pendekatan lain.. guna ayat

      55,000 yang hadir, 90% ada lah pendeposit... Tang mana yang tak kena mengena nya

      Mana hukum? Kenapa tak keluar ayat munafik. Kenapa tak maki babi kan? Kenapa bisu, tak ada ke mana-mana ayat mengenai perbuatan tersebut ?

      Delete
  4. Ada dua auditor antarabangsa.. Salah satu akan mencemar imej kerana mempetaruhkan nama yang sangat di kenali .

    Kedua-dua lapuran menunjukkan melayu bangsa yang mudah di kelentong.



    ReplyDelete
  5. Cakap banyak pun dah tak guna. Hal dah terjadi. Kita tunggu ajelah hasil siasatan pdrm dan sprm.. dan pihak berkuasa yg terlibat. Undang2 mubgkin lambat tetapi tetap berlaku. Semoga hal ini tidak berulang lagi...

    ReplyDelete
  6. U all yg sembang gebang sgt ni ... tau ke kedudukan kewangan syarikat masing2 .. pernah ke bhg akaun hangpa tayang or hantat akaun company kat hangpa??? Nak kata bodo.. nampak cerdik .. so sama lah.. mana lah semua staf Tabung Haji ngan Mutawif or syarikat2 lain pernsh tengok akaun Tabung Haji .. loklak betui. Cuma bhg akaun TH je lah dgn top management yg urus akaun tu.

    ReplyDelete

Post a Comment

Previous Post Next Post

iklan