Mahkamah diselubungi gelak ketawa dengar alasan Najib

DALAM perbicaraan rasuah Datuk Seri Najib Razak hari ini diselubungi gelak ketawa mendengar alasan lucu bekas perdana menteri itu ketika menjawab soalan pendakwaraya Datuk V. Sithambaram.

Najib Razak di Mahkamah

Kejadian itu berlaku apabila Najib dilaporkan bertegas mahu pakar mengesahkan tandatangan miliknya sendiri selepas mengandaikan bahawa tandatangan pada dokumen yang digunakan dalam perbicaraan itu adalah palsu.

Sithambaram: kamu setuju dengan saya apabila kamu mendapati tandatangan dipalsukan dalam sebarang dokumen kamu akan membuat satu laporan polis?

Najib: Saya hanya sedar semasa perbicaraan bahawa terdapat kemungkinan ia telah dipalsukan. Saya sedang menunggu pakar untuk memeriksa tandatangan saya.

Sithambaram: Itu bukan soalan saya. Adakah kamu akan buat laporan polis?

Najib: Hanya apabila ia sudah disahkan (oleh pakar) saya akan buat satu laporan polis.

Sithambaram: Sekiranya pemahaman saya betul, kamu sendiri masih tak pasti dokumen itu dipalsukan?

Najib: Saya agak yakin bahawa ia dipalsukan tapi saya masih perlu memanggil seorang pakar untuk mengesahkan (tandatangan).

Sithambaram: Saya rasa lucu apabila kamu lihat tandatangan kamu sendiri, kamu tidak tahu samada ia palsu dan kamu perlukan seseorang menentukannya untuk kamu.

Sithambaram: Bagaimana kamu tak boleh kenal tandatangan kamu sendiri? Kamu nak bergantung kepada pakar? Jika kamu sendiri tak boleh kenal pasti kamu harap pakar boleh mengesahkannya?

Keadaan itu dilapor telah mengundang gelak ketawa di kalangan hadirin yang hadir dalam mahkamah.

Najib bagaimanapun kekal dengan pendirian bahawa dia tidak pasti sekiranya dokumen-dokumen yang ditunjukkan mengandungi tandatangannya yang tulen.

Sithambaram kali ini meninggikan suara terhadap Najib, selepas dia enggan memberi jawapan terus terhadap soalan yang dikemukakan berhubung ketulenan tandatangannya, meskipun soalan yang dikemukakan hanya perlu dijawab dengan ya atau tidak.

Sithambaram: Kamu bersetuju dengan saya bahawa apabila kamu ditunjukkan salinan-salinan dokumen semasa SPRM mengambil kenyataan kamu, kamu telah mengesahkan bahawa itu adalah tandatangan kamu? Ya atau tidak?

Najib: Ianya nampak seperti tanda tangan saya pada waktu itu.

Sithambaram: Tapi kamu tidak beritahu pegawai yang mengambil kenyataan bahawa ia mungkin bukan tandatangan kamu? Ya atau tidak?

Najib: Kerana saya lihat pada waktu itu ia seolah-olah seperti tandatangan saya.

Sithambaram (tinggikan suara): Soalan saya sangat jelas. Apabila kamu ditunjukkan dengan dokumen-dokumen itu, adakah kamu sahkan tanpa sebarang pertimbangan ketika itu?

Najib: Pada waktu itu, ya.

Najib telah diarahkan untuk membela diri bagi menjawab 7 tuduhan berkaitan SRC International Sdn Bhd.

Tiga daripada tuduhan itu berkaitan pecah amanah berjumlah RM40 juta dana daripada SRC International, ketika memegang jawatan sebagai perdana menteri dan menteri kewangan, manakala tiga lagi tuduhan pengubahan wang haram RM42 juta, dan yang terakhir tuduhan menyalahgunakan kuasa untuk mendapatkan rasuah bagi dirinya sendiri dengan jumlah wang yang sama.

Sumber — Malaymail.com

Post a comment

10 Comments

  1. Tak geli pun!!!

    ReplyDelete
  2. Nama: __ Hendi Zikri Didi
    Bandar: _______________ Melaka
    pekerjaan: _ Pemilik perniagaan
    Sebarang notis: ____ hendidi01@gmail.com

    Halo semua, sila berhati-hati tentang mendapatkan pinjaman di sini, saya mempunyai banyak peminjam palsu di internet, saya telah ditipu saya hampir berputus asa, sehingga saya bertemu seorang teman yang baru saja memohon pinjaman dan dia mendapat pinjaman tanpa tekanan, jadi dia memperkenalkan saya kepada legitamate AASIMAHA ADILA AHMED LOIR FIRM, saya memohon Rm1.3 juta. Saya mempunyai pinjaman saya kurang dari 2 jam hanya 1% tanpa cagaran. Saya sangat gembira kerana saya diselamatkan daripada mendapatkan hutang miskin. jadi saya nasihat semua orang di sini memerlukan pinjaman untuk menghubungi AASIMAHA dan saya memberi jaminan bahawa anda akan mendapat pinjaman anda.

    Pusat Aplikasi / Hubungi
    https: //www.aasimahaadilaahmed.loanfirm.site
    E-mail: ._________ aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com
    WhatsApp ____________________ + 447723553516
    https://www.aasimahaadilaahmed.loanfirm.site/about-us/

    ReplyDelete
  3. Dia pusing mmg putar alam sungguh..takpe laaa ni semua salah DAP...kih kih

    ReplyDelete
  4. Mcm blogger pow mat pet dulu la. Ala, Yg kena buang keje Pasal pow mat pet tU. Muka mcm jamban, Eh silap. Muka mcm Aku Tapi Bukan Aku. Muka jamban semua sama, Tetap putih Dah Berair...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sampai ke tua lah ko jadi pomen!!!

      Delete
  5. "Saya hanya sedar semasa perbicaraan bahawa terdapat kemungkinan ia telah dipalsukan. Saya sedang menunggu pakar untuk memeriksa tandatangan saya".
    Kalau beliau buat laporan, polislah yang akan mencari pakar justeru pengadu dapat perkhidmatan percuma.
    Saya dapat belajar dari cerita ini bahawa sesiapa sahaja yang menjadi suspek salah guna kuasa boleh menafikan bahawa dokumen yang ditunjukkan oleh polis atau mahkamah bukan tanda tangan suspek maka polis atau mahkamah akan tertangguh sehingga selesai ujian oleh pakar. Bagaimana kalau pakar (pakar persendirian) dirasuah. Hancus undang-undang.

    ReplyDelete
  6. Pelik aku x pernah jumpa org yg x kenal t.tgn sendiri..hemm..

    ReplyDelete
  7. e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    WhatsApp Number::::::::::[+60]1123759663

    email:::::::hafizulbin365@gmail.com
    Name::::Hafizul Bin Haziq
    Country:::Malaysia
    [[[[di atas adalah data peribadi saya]]]]]
    Kemarau kewangan saya berakhir pada bulan ini apabila saya fikir semuanya adalah urusan perniagaan dengan beberapa rakan saya di Kuala Lumpur beberapa bulan yang lalu perniagaan yang bernilai beberapa Rm785.000.00 yang keuntungannya sudah cukup untuk kita semua untuk berkongsi keuntungan tetapi akibat kegagalan perniagaan, kita semua mendapati bahawa kita mempunyai masalah kewangan yang sangat besar kerana saya tidak mempunyai wang untuk bergantung pada ketika perniagaan gagal kerana saya melabur semua saya dengan saya pada perniagaan jadi saya berada di sangat sangat maaf jadi saya terpaksa mencari bantuan kewangan saya sebenarnya telah ditolak oleh beberapa bank sebagai hasil dari kadar pinjaman mereka dan juga syarat mereka jadi saya terpaksa melalui beberapa blog sehingga saya datang menghadapi dengan Iklan Syarikat Ibu. saya menghubungi Ibu dengan segera selepas melalui beberapa proses yang sangat fleksibel permintaan pinjaman saya sebanyak Rm440.000.00 telah diluluskan oleh pihak pengurusan dan pada keesokannya Lembaga Pengurusan Peminjaman Pinjaman dikreditkan saya tanpa menangguhkan berkat ini dari ibu yang dapat menyelamatkan anda hari ini dari apa-apa embarrazement kewangan anda menjadi ibu hubungi Ibu sekarang untuk pinjaman anda yang berubah e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY "ISKANDAR LENDERS"
    [[[[Berikut adalah data peribadi saya]]]]
    Country::::::Malaysia
    Name::::::::Hafizul Bin Haziq
    email::hafizulbin365@gmail.com
    Telephone Number:[+60]1123759663
    WhatsApp Number::::::::[+60]1123759663
    e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]

    ReplyDelete
  8. instagram: Aasimahaadilaaloanfirm
    twitter: ... aasimahaadilaahmedloanfirm
    E-mel: aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com


    salla Llâhu ‘alayhi wa sallam, nama saya Neni Syahir, saya adalah korban penipuan di tangan kreditor palsu. Saya kehilangan sekitar Rp.65.000.000 karena saya membutuhkan modal besar Rp. 5,5 miliar. Saya hampir mati, saya tidak punya tempat untuk pergi dan bisnis saya hancur, dan dalam proses itu saya kehilangan suami saya. saya tidak tahan lagi dengan hal ini. 4 November 2019 ini, saya bertemu dengan seorang teman lama di sebuah restuarant di Bandung yang memperkenalkan saya kepada seorang ibu yang baik, Ny. AASIMAHA ADILA MEMILIKI LOAN FIRM, yang akhirnya membantu saya mendapatkan pinjaman di sebuah perusahaan. Tolong, bantu saya untuk berterima kasih kepada ibu muslim yang memberikan pinjaman besar kepada pemilik perusahaan, pabrik burung hantu dan orang pribadi. Saya juga ingin menggunakan kesempatan ini untuk menasihati sesama orang Indonesia, Jika Anda ingin pinjaman modal besar, Anda dapat menghubungi mereka dan melihat situs web mereka Anda perlu tahu bahwa ada banyak scammers di blog ini yang tidak memiliki situs web di google map, saya menawarkan pinjaman dengan tingkat sangat rendah 1% dan saya mendapat pinjaman dalam 1 jam. .
    Kontak Aplikasi pinjaman besar

    E-mel: *******aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com
    WhatsApp ::: ************ + 447723553516
    Email saya; ***************** nenisyahir@gmail.com
    Bismillâh ar-ra.hmân ar-ra.hîm

    ReplyDelete
  9. Ocean Credit menyediakan pinjaman Pribadi / Pinjaman bisnis / keuangan perdagangan / impor & ekspor / pinjaman proyek untuk perusahaan dan individu. Kami menyediakan layanan keuangan untuk pertumbuhan bisnis Anda dan untuk kebutuhan pribadi Anda.

    Tanpa jargon, tidak ada biaya tersembunyi
    Proses persetujuan sederhana dan cepat
    Bisnis cepat & pinjaman pribadi didanai hanya dalam 2-3 hari kerja
    Suku Bunga 2% rendah & terjangkau
    Perusahaan dapat menguntungkan atau memiliki laba bersih negatif
    Sebelum kebangkrutan diterima
    Diperlukan pemeriksaan kredit nol
    Individu dengan kredit buruk dapat berlaku
    Jadwal pembayaran yang fleksibel
    CIS & KYC diperlukan untuk semua pemohon pinjaman terlepas dari lokasi / negara
    Durasi Pinjaman dari maksimal 1 tahun - 20 tahun
    Masa tenggang 12 - 24 bulan untuk pinjaman usaha besar / modal kerja
    Pendanaan / Pendanaan Pinjaman tidak terbatas pada lokasi geografis atau negara apa pun

    Kami membangun pembiayaan yang tepat untuk setiap klien, dengan prosedur sederhana, bebas stres, dokumen sederhana, persetujuan cepat, dan jadwal pembayaran yang fleksibel. Untuk keterangan lebih lanjut, silakan hubungi kami melalui email. Dengan penuh keyakinan, kami akan bekerja sama untuk keuntungan semua pihak yang terlibat, Berharap untuk memberikan layanan keuangan terbaik kami kepada semua klien yang terhormat secara global.


    OCEAN CREDIT
    Email: oceancreditfinancial@gmail.com
    Whatsapp: +1-315-284-1764
    Instagram: @oceancreditfinancial

    ReplyDelete

Anda boleh tulis apa sahaja dalam ruangan komen ini (ini blog yang menjunjung demokrasi), tetapi anda juga perlu bertanggung jawab atas setiap tulisan anda