Loading...

Mahkamah diselubungi gelak ketawa dengar alasan Najib

DALAM perbicaraan rasuah Datuk Seri Najib Razak hari ini diselubungi gelak ketawa mendengar alasan lucu bekas perdana menteri itu ketika menjawab soalan pendakwaraya Datuk V. Sithambaram.

Najib Razak di Mahkamah

Kejadian itu berlaku apabila Najib dilaporkan bertegas mahu pakar mengesahkan tandatangan miliknya sendiri selepas mengandaikan bahawa tandatangan pada dokumen yang digunakan dalam perbicaraan itu adalah palsu.

Sithambaram: kamu setuju dengan saya apabila kamu mendapati tandatangan dipalsukan dalam sebarang dokumen kamu akan membuat satu laporan polis?

Najib: Saya hanya sedar semasa perbicaraan bahawa terdapat kemungkinan ia telah dipalsukan. Saya sedang menunggu pakar untuk memeriksa tandatangan saya.

Sithambaram: Itu bukan soalan saya. Adakah kamu akan buat laporan polis?

Najib: Hanya apabila ia sudah disahkan (oleh pakar) saya akan buat satu laporan polis.

Sithambaram: Sekiranya pemahaman saya betul, kamu sendiri masih tak pasti dokumen itu dipalsukan?

Najib: Saya agak yakin bahawa ia dipalsukan tapi saya masih perlu memanggil seorang pakar untuk mengesahkan (tandatangan).

Sithambaram: Saya rasa lucu apabila kamu lihat tandatangan kamu sendiri, kamu tidak tahu samada ia palsu dan kamu perlukan seseorang menentukannya untuk kamu.

Sithambaram: Bagaimana kamu tak boleh kenal tandatangan kamu sendiri? Kamu nak bergantung kepada pakar? Jika kamu sendiri tak boleh kenal pasti kamu harap pakar boleh mengesahkannya?

Keadaan itu dilapor telah mengundang gelak ketawa di kalangan hadirin yang hadir dalam mahkamah.

Najib bagaimanapun kekal dengan pendirian bahawa dia tidak pasti sekiranya dokumen-dokumen yang ditunjukkan mengandungi tandatangannya yang tulen.

Sithambaram kali ini meninggikan suara terhadap Najib, selepas dia enggan memberi jawapan terus terhadap soalan yang dikemukakan berhubung ketulenan tandatangannya, meskipun soalan yang dikemukakan hanya perlu dijawab dengan ya atau tidak.

Sithambaram: Kamu bersetuju dengan saya bahawa apabila kamu ditunjukkan salinan-salinan dokumen semasa SPRM mengambil kenyataan kamu, kamu telah mengesahkan bahawa itu adalah tandatangan kamu? Ya atau tidak?

Najib: Ianya nampak seperti tanda tangan saya pada waktu itu.

Sithambaram: Tapi kamu tidak beritahu pegawai yang mengambil kenyataan bahawa ia mungkin bukan tandatangan kamu? Ya atau tidak?

Najib: Kerana saya lihat pada waktu itu ia seolah-olah seperti tandatangan saya.

Sithambaram (tinggikan suara): Soalan saya sangat jelas. Apabila kamu ditunjukkan dengan dokumen-dokumen itu, adakah kamu sahkan tanpa sebarang pertimbangan ketika itu?

Najib: Pada waktu itu, ya.

Najib telah diarahkan untuk membela diri bagi menjawab 7 tuduhan berkaitan SRC International Sdn Bhd.

Tiga daripada tuduhan itu berkaitan pecah amanah berjumlah RM40 juta dana daripada SRC International, ketika memegang jawatan sebagai perdana menteri dan menteri kewangan, manakala tiga lagi tuduhan pengubahan wang haram RM42 juta, dan yang terakhir tuduhan menyalahgunakan kuasa untuk mendapatkan rasuah bagi dirinya sendiri dengan jumlah wang yang sama.

Sumber — Malaymail.com

Post a Comment

7 Comments

  1. Tak geli pun!!!

    ReplyDelete
  2. Nama: __ Hendi Zikri Didi
    Bandar: _______________ Melaka
    pekerjaan: _ Pemilik perniagaan
    Sebarang notis: ____ hendidi01@gmail.com

    Halo semua, sila berhati-hati tentang mendapatkan pinjaman di sini, saya mempunyai banyak peminjam palsu di internet, saya telah ditipu saya hampir berputus asa, sehingga saya bertemu seorang teman yang baru saja memohon pinjaman dan dia mendapat pinjaman tanpa tekanan, jadi dia memperkenalkan saya kepada legitamate AASIMAHA ADILA AHMED LOIR FIRM, saya memohon Rm1.3 juta. Saya mempunyai pinjaman saya kurang dari 2 jam hanya 1% tanpa cagaran. Saya sangat gembira kerana saya diselamatkan daripada mendapatkan hutang miskin. jadi saya nasihat semua orang di sini memerlukan pinjaman untuk menghubungi AASIMAHA dan saya memberi jaminan bahawa anda akan mendapat pinjaman anda.

    Pusat Aplikasi / Hubungi
    https: //www.aasimahaadilaahmed.loanfirm.site
    E-mail: ._________ aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com
    WhatsApp ____________________ + 447723553516
    https://www.aasimahaadilaahmed.loanfirm.site/about-us/

    ReplyDelete
  3. Dia pusing mmg putar alam sungguh..takpe laaa ni semua salah DAP...kih kih

    ReplyDelete
  4. Mcm blogger pow mat pet dulu la. Ala, Yg kena buang keje Pasal pow mat pet tU. Muka mcm jamban, Eh silap. Muka mcm Aku Tapi Bukan Aku. Muka jamban semua sama, Tetap putih Dah Berair...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sampai ke tua lah ko jadi pomen!!!

      Delete
  5. "Saya hanya sedar semasa perbicaraan bahawa terdapat kemungkinan ia telah dipalsukan. Saya sedang menunggu pakar untuk memeriksa tandatangan saya".
    Kalau beliau buat laporan, polislah yang akan mencari pakar justeru pengadu dapat perkhidmatan percuma.
    Saya dapat belajar dari cerita ini bahawa sesiapa sahaja yang menjadi suspek salah guna kuasa boleh menafikan bahawa dokumen yang ditunjukkan oleh polis atau mahkamah bukan tanda tangan suspek maka polis atau mahkamah akan tertangguh sehingga selesai ujian oleh pakar. Bagaimana kalau pakar (pakar persendirian) dirasuah. Hancus undang-undang.

    ReplyDelete
  6. Pelik aku x pernah jumpa org yg x kenal t.tgn sendiri..hemm..

    ReplyDelete

Anda boleh tulis apa sahaja dalam ruangan komen ini (ini blog yang menjunjung demokrasi), tetapi anda juga perlu bertanggung jawab atas setiap tulisan anda