Mahkamah bebaskan bekas pegawai khas Najib dari tuduhan rasuah projek solar Sarawak

DALAM satu keputusan di luar jangkaan, Mahkamah Tinggi hari ini dilapor membebaskan bekas pegawai khas Datuk Seri Najib Tun Razak dari semua tuduhan rasuah melibatkan projek hybrid solar di Sarawak selepas pihak pendakwaan menggugurkan segala tuduhan terhadapnya.

Rizal Mansor

Rizal sebelum ini dituduh bersama dengan isteri Najib, Datin Seri Rosmah Mansor dalam perbicaraan yang dijadualkan akan bermula pada bulan Februari.

Hakim Mahkamah Tinggi Mohamed Zaini Mazlan membuat keputusan itu selepas timbalan pendakwaraya kanan Datuk Seri Gopal Sri Ram memberitahu mahkamah keputusan pihak pendakwaan untuk menarik balik semua tuduhan terhadap Rizal dalam pengurusan kes berkenaan hari ini.

"Berdasarkan info yang diberi, pihak pendakwaan menggugurkan semua tuduhan terhadap Rizal Mansor. Kami menawarkan tiada sebarang pertuduhan terhadapnya dan kami minta penghakiman menukar penghakiman terhadap tertuduh," katanya.

Susunan keputusan itu, Mohamad Zaini kemudian berkata kepada Rizal yang duduk di dalam kandang tertuduh bersama Rosmah, bahawa dia boleh pergi selepas mahkamah membuat keputusan membebaskannya.

Rizal kemudian dilihat tunduk kepada hakim dan melangkah keluar dari kandang tertuduh tanpa menghiraukan Rosmah yang sebelum itu duduk bersama di sebelahnya.

Difahamkan pihak pendakwaan akan memanggil Rizal sebagai saksi pendakwaan untuk memberi keterangan menentang Rosmah berhubung kes rasuah projek solar Sarawak itu.

Pada bulan November 2018 Rosmah mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen terhadap dua pertuduhan meminta RM187.5 juta dan menerima sejumlah RM1.5 juta berhubung projek menyediakan elektrik kepada 369 sekolah-sekolah di pedalaman Sarawak.

Rosmah dituduh di bawah Seksyen 16(a) akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan berdepan hukuman penjara sehingga 20 tahun dan denda tidak kurang lima kali nilai suapan atau RM10,000 yang mana lebih tinggi jika sabit kesalahan.

Post a comment

1 Comments

  1. Nama:Teddy Liza
    status perkawinan: janda
    jumlah pinjaman:3.6 miliar rupiah
    tempat tinggal saya:. Palangkaraya
    email ku:::teddyliza2020@gmail.com
    kesaksian yang memotivasi saya whatsapp :;l+ 6281617538564
    tujuan pinjaman saya :Investasi / hutang

    Halo semuanya, sekarang dari (bahasa Indonesia [baˈha.sa in.doˈne.sja])/Malay, . Saya seorang janda dengan dua anak dan sejak Februari 2019 karena kebakaran dalam bisnis yang membanjiri bisnis saya dan saya mencoba mencari pinjaman dari bank saya, bank mengatakan dengan saya memiliki kredit buruk sehingga saya mencobanya dengan pemberi pinjaman lain di mana saya bodoh. Tetapi seperti yang Tuhan kehendaki, saya membaca kesaksian AASIMAHA ADILA AHMED LOAN FIRM di majalah bisnis, yang membantu bisnis dan individu dengan pinjaman besar. Saya mengajukan permohonan dan saya telah menerima pinjaman 3,6 miliar rupee dengan tingkat bunga sangat rendah 1% dan rencana pembayaran yang lebih baik. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberi tahu Anda bahwa ada banyak scammer di sini. Ambil permintaan peminjam untuk biaya asuransi, Peminjam tidak memiliki sertifikat bisnis, Peminjam palsu tidak peduli dengan gaji bulanan Anda yang membuat Anda memenuhi syarat untuk mendapat pinjaman, peminjam Palsu tidak memiliki alamat kantor fisik. Peminjam palsu meminta biaya pendaftaran dan biaya pajak, peminjam Palsu tidak memiliki situs web. Jika Anda mencari pinjaman, selalu minta pemberi pinjaman untuk situs webnya, karena banyak pemberi pinjaman palsu tidak memiliki alamat dan situs web. Jika Anda menginginkan pinjaman yang sah,Sukses hanya datang bagi mereka yang percaya pada diri mereka sendiri dan siap untuk menang. Saya tidak mengharapkan apa pun selain yang terbaik untuk Anda. Beralih ke tahap baru dalam hidup bisa menjadi proses yang menantang. Semoga Anda beruntung dalam semua upaya masa depan Anda, Anda akan menjadi hebat. ajukan sekarang.

    Aasimaha adila ahmed kontak pusat aplikasi pinjaman
    E-mail**aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com
    Whatsapp *********^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^+ 447723553516

    ReplyDelete

Anda boleh tulis apa sahaja dalam ruangan komen ini (ini blog yang menjunjung demokrasi), tetapi anda juga perlu bertanggung jawab atas setiap tulisan anda